Årets beste låter 2020

Å velge årets beste låter er strengt tatt morsommere enn årets beste album. Jeg føler at det er en litt friere øvelse, der jeg også kan få utløp for min indre popentusiast i mye større grad. Det er mang en popartist som kanskje ikke alltid leverer så gode album, men som likevel kan skru sammen en hit det står respekt av. Det er også slik at mange av de albumene jeg setter størst pris på ikke er representert på låtlista. Akkurat hvorfor det er slik er litt vanskelig å forklare, men ofte opplever jeg en helhet ved album som fordrer at man hører på alle låtene i sammenheng. Tar du én låt ut fra helheten skjer det at de mister noe av sin glans og simpelthen ikke passer inn – om det gir den minste mening?
Selvfølgelig er det minst like vanskelig å velge de beste låtene som er kommet i løpet av et år som å bestemme hva som har vært de beste albumutgivelsene. For å si det forsiktig, er det en del å velge blant, men de virkelig gode låtene har heldigvis en egen evne til å klamre seg fast i lytteren. Sånn er det for meg, og sånn er det nok for mange. Vi kan la oss begeistre eller av andre årsaker fordype oss i et album, men en låt som først treffer deg – med et gitarriff, en melodilinje, en spesiell koring, en synthfanfare, en blåserrekke, en beat, hva som helst – er noe som potensielt blir med deg livet ut. Det handler ofte om de små øyeblikkene i en låt som tar deg uten at du helt vet hva som foregår, annet enn at du skjønner at forsvarsverkene dine er sjanseløse i møte med musikkens kraft.
2020 har vært full av slike øyeblikk for mitt vedkommende. Det har kommet såpass mye bra musikk at årets liste over de beste låtene måtte telle hele 100 titler. Fremdeles er det ting jeg gjerne skulle hatt med, men et sted må jeg jo sette strek. Det er nesten så jeg får litt dårlig samvittighet overfor dem som ikke når min Topp 100, men vit at de 100 låtene som er med her er den absolutte kremen av kremen. Det å være den 101. beste låta i 2020 vil heller ikke være snaut.
Fikk du med deg listen over årets beste album? Hvis ikke finner du den her.
Som med albumlista blir det vanskeligere og vanskeligere å rangere låtene etter hvert som vi beveger oss nedover. Jeg er forholdsvis trygg på de første ti plasseringene og et lite stykke nedover derfra, men så blir det raskt forvirrende å skulle si at den ene låta er bedre enn den andre. Dette er ikke bare en individuell øvelse, det er også slik at det som er verdens beste sang den ene dagen, viser seg å være noe litt annet den neste, og da har man det jo fort gående. Jeg har da også flyttet sanger opp og ned, frem og tilbake, bestemt meg og ombestemt meg ørten ganger. Jeg er ennå ikke helt enig med meg selv om jeg faktisk liker Phoebe Bridgers’ «Kyoto» enda bedre enn Michaela Annes «Good Times», men sånn er det tydeligvis ifølge listen.
Men det skal sies at de 100 låtene her er helt enestående bra – hver eneste en – og jeg vil rette en stor takk til alle de artistene som gir meg slike fantastiske lytteropplevelser. Noen av dem er store stjerner og får massenes beundring og et fett levebrød som takk, men for de fleste som driver med musikk dreier det seg om hardt arbeid, lave inntekter og en usvikelig tro på at det de gjør på et eller flere nivåer er viktig.
For meg er musikken viktig på så utrolig mange måter. Den er omtrent å sammenligne med luften jeg puster. Ingen musikk eller ingen luft? Ingen meg. Ideelt hadde jeg skrevet en lang avhandling om hver av de 100 sangene på årsbestelisten i ren takknemlighet, men det har jeg ikke sjangs til. Topp 20 skal jeg dog fremsnakke litt ekstra, men jeg oppfordrer alle til å høre hele listen.
Noen øvrige kommentarer er på sin plass først.
– For en gangs skyld har jeg valgt flere låter med én artist på lista. Det er Ane Brun sin skyld. Hun har som kjent gitt ut to plater i år – like bra – og jeg ville ha med en låt fra hver av dem. Som i sin tur førte til at jeg måtte ha med enda en, så du finner faktisk tre låter med Ane blant mine 100 favorittlåter fra 2020. Hun mestrer altså øvelsen å lage helhetlige album og samtidig produsere hitsingler – eller iallfall noe som høres ut som hitsingler. Taylor Swift må til sammenligning nøye seg med to, altså en fra hvert av sine to – også utmerkede – album.
– Coverlåter er innafor når jeg mener det er innafor.
– Jeg hadde først tatt med Bob Dylans episke «Murder Most Foul», men tok den ut av listen fordi den rett og slett er FOR episk. Den er 17 minutter lang og nesten som et helt album i seg selv, eller iallfall én plateside, som er mer presist.
Listen ligger samlet i Spotify og Tidal helt nederst på denne siden, men først noen ord fra yours truly.