Skillet mellom mannlige og kvinnelige artister blir stadig vagere i populærmusikken. Jeg synes nå jeg ser og hører flere og flere kvinnelige musikere hevde seg med en selvfølgelighet som ikke var gjengs for egentlig ganske få år siden. Både her hjemme og internasjonalt er det en konstant fremvekst av kvinner som velger musikken som levevei, og sakte, men sikkert er vi forhåpentligvis på vei til et sted der man ikke lenger tenker på hvorvidt det man hører er laget eller fremført av gutter eller jenter, menn eller kvinner.

Sist høst fikk verden smake på den banebrytende #metoo-kampanjen som selvsagt gir ringvirkninger i dag på kvinnedagen 8. mars, og som vil fortsette å gjøre det. Den signaliserte så til de grader inngangen til en ny tid, og det skal vi alle være takknemlige for. At menn i maktposisjoner skal holde kvinner nede er noe svineri, og det må få en slutt. At menn som står over andre i samfunnets mange maktpyramider skal ture frem som de vil må få en slutt. Mange menn har misforstått, eller har valgt å misforstå, hva kampanjen har handlet om, og dratt «Skal det ikke være lov å flørte lenger heller, nå?»-kortet, men det holder ikke. Langt ifra. #metoo handler ikke – og har aldri handlet om – klumsete menn som dummer seg ut i fylla.

I kjølvannet av at sannheten om filmprodusenten Harvey Weinsteins mange «friheter» kom for en dag og #metoo ble en realitet, slang bransje etter bransje seg på og rapporterte om grunnleggende ukulturer. Her hjemme samlet blant annet så mange som 1110 kvinner fra musikkbransjen seg bak et opprop de kalte #nårmusikkenstilner. Samtlige av disse har opplevd ubehagelige episoder eller verre. Tenk litt på det. 1110 er et fryktelig høyt tall i et såpass lite miljø. Jeg har aldri tvilt på at det er blitt begått overgrep i norsk musikkbransje, men en del av historiene noen av disse kvinnene delte er direkte sjokkerende.

Jeg kjenner mange av dem som undertegnet oppropet, og uten at historiene som ble delt var knyttet til enkeltpersoner, gjorde de meg like fullt riktig uvel. Og det som for meg oppleves som like ille som historiene i seg selv og at jenter jeg kjenner og liker er blitt utsatt for disse overgrepene, er at jeg like sannsynlig kjenner mange av overgriperne eller maktmisbrukerne. Jeg vet hvem én er, og jeg kjenner garantert langt flere. Det liker jeg dårlig.

Sjekk også: 10 fantastiske tekster

Vel. En stor del av kvinnene bak #nårmusikkenstilner er musikere, artister og låtskrivere. I dag har jeg laget en ordentlig fet spilleliste der noen av dem er representert, sammen med en rekke andre kule kvinnelige artister, norske som internasjonale, de norske dog i klart flertall. Jeg benytter så ofte jeg har mulighet anledningen til å si noe om hvordan norsk musikk hevder seg i dag sammenlignet med for få år tilbake, og det gjelder altså på tvers av kjønn. Sjangerbredden på denne spillelisten er det heller ingenting å utsette på.

Susanne Sundfør klarte bragden å få Spellemannstyret til å sløyfe kategoriene for mannlige og kvinnelige artister for noen år siden, men hun får ikke meg fra å lage spillelister med utelukkende kvinnelige artister i forbindelse med 8. mars riktig ennå.

Det betyr at du ved å klikke deg inn på spillelisten under kan høre til sammen 100 forskjellige kvinnelige artister eller band og duoer der kvinnene er like viktige som eller enda viktigere enn sine mannlige kolleger. De aller fleste er kontemporære, flere av dem tilhører «The Class of 2018», og noen av disse er således fremtidens stjerner. La det også være sagt at det ble et problem å begrense seg og at jeg nok har glemt noen som burde vært med. I tillegg til alle de nyere artistene ville jeg ha med noen bautaer fra historien – Tracey Thorn hvis nye album Record ifølge henne selv består av «nine feminist bangers», Joni Mitchell, Mavis Staples, Kari Bremnes, Mari Boine og noen til – men et klart flertall tilhører så til de grader samtiden. Mange har du til og med aldri hørt før.

Der tenker jeg det passer å takke for oppmerksomheten og gratulere med dagen, til alle kvinner – og til alle menn. Likestilling er også i vår interesse. God 8. mars!