For en drøy måned siden lanserte Sondre Lerche og samtidsmusikeren Jherek Bischoff julesangen «Surviving Christmas» som gikk direkte inn og kommenterte flyktningkrisen der vi ser horder av syrere på flukt fra krig, masseutryddelse, tortur og meningsundertrykkelse strømmer til Europa, en på alle måter sterk påminnelse om at julen slett ikke er for alle og at vi er svært privilegerte enkelte av oss er.
Hør «Surviving Christmas» her.
https://soundcloud.com/amazon-music/sondre-lerche-jherek-bischoff-surviving-christmas/s-IxFWe
Det er egentlig oppsiktsvekkende at Sondre har laget en julesang. I en kronikk – eller kåseri, som han kaller det – publisert i Dagbladet for to år siden, legger han ut om julesangenes moderne forbannelse, der ting har tatt av i den grad at han velger å stille spørsmål av typen «Hvor mange ganger skal vi møte oss selv i døra i form av nok en gøyal, liksomironisk tolkning av «Last Christmas»?» og «Nok en «herlig» skranglete versjon av «Silent Night», fra et bortskjemt indieband som knapt kan spille?» Les hele kronikken her.
Her er Daniel Kvammens julefavoritter
– Med tanke på mitt 2013 kåseri om den aldri forstummende julemusikken skal jeg være forsiktig med på pynte meg for mye med julesanger, svarer Sondre når jeg spør om han vil dele sine favoritter med leserne av denne bloggen, men han gir fra seg fem favoritter som du finner i en egen spilleliste (Spotify og Tidal) nederst på siden. Siden han ikke har presistert om han vil ha vokal- eller instrumentalversjonen av «Christmas Time Is Here» har jeg tatt meg den frihet å legge ved begge. Først skal imidlertid Sondre få si noen ord om «Surviving Christmas»:
Her er samtlige bidrag samlet fra kule artister som deler julefavorittene sine
– «Surviving Christmas» ble til i samarbeid med Jherek Bischoff. Han trengte først og fremst tekst og vokal til en julesangskisse Amazon.com hadde ønske om at vi skulle lage. Det føltes som en bra utfordring å faktisk prøve å lage en god julelåt – og det i september. Jeg hadde ønske om å skrive noe som var samlende og enkelt, noe som innbyr til at både barn og voksne kan synge med – som de beste julesangene. Da viste det seg også vanskelig å komme utenom den humanitære krisen Europa allerede var midt i på det tidspunktet – og som dessverre vedvarer. Det ble en sang som peker på ansvaret og muligheten vi har til å behandle mennesker som har opplevd umenneskelige ting og er mye tøffere enn oss selv, på en verdig og human måte. Det føltes som et moderne julebudskap som tålte påminnelse.