Jonas Skybakmoen
«Kutt»
(Skippy Records)
[usr 6 text=»false»]

Etter to perioder med poppunkbandet Johndoe og en nyervervet kjendisstatus gjennom NRK-programmet Stjernekamp, innleder Jonas Skybakmoen nå en ny del av karrieren. I morgen skal han spille sin første solokonsert under Trondheim Calling, der han vil synge det han omtaler som «egenkomponerte popsanger om en serie utrolige nederlag, noen oppturer og flere merkelige hendelser i eget liv over en periode på minst 20 år».

En av disse er «Kutt», hans aller første single under eget navn. Den treffer umiddelbart og direkte og planter seg både i fot og hjerte med en eneste gang. Er det noe Jonas alltid har vært god på er det å snekre sammen fengende poplåter, om enn i punkdrakt, og som soloartist følger han samme sporet. Sangene, eller iallfall «Kutt», er så melodiøse som du får dem.

«De er mer poporienterte enn før, inspirert av alt fra Prefab Sprout til Motown, Nordslettvegen der jeg vokste opp og Lindsey Buckinghams 80-tallsperiode, men fortsatt på trøndersk», fortalte han meg før jul i fjor, og han er ganske presis i beskrivelsen. «Kutt» er omtrent like deler Fleetwood Mac (hvori opptatt den moderne Fleetwood Mac-tolkningen det svenske grombandet Amason bedriver) og Prefab Sprout, med melodiføring som godt kan sies å stå i gjeld til Motowns legendariske låtskriver- og produksjonstrio Holland Dozier Holland. Nei, det er ikke soul, men det er jaggu meg catchy pop.

Det hevdes at «Kutt» er den første norske låta noensinne som namedropper Patricia Arquette, men jeg ser ikke bort ifra at det er den første i hele verden. Storesøster Rosanna Arquette er udødeliggjort gjennom Totos (gyselige, spør du meg) «Rosanna», men vi som forguder True Romance har med «Kutt» endelig fått vårt, selv om sangen er inspirert av Boyhood der Patricia også har en bærende rolle.

Teksten er da også dødskul:

Vækk mæ når vi nærme oss Hollywood
Dæm store følelsan e små i dæ
Har du aldri sjett på Boyhood mens du drikk dæ full
og tenkt «fy faen, derre der e mæ»

Æ leve livet mitt i drømme
Du e Patricia Arquette
Når æ lukke begge øyan e det alt æ sjer
Hadd alltid trudd at det skull bli nå mer

Går det bra
bra te slutt?
Hei du, følg manus
Kutt

Det handler kort og godt om å dagdrømme seg bort fra en monoton og ikke minst udramatisk hverdag. Jonas tror at det å skrive sanger er en måte å forstå livet på, og det er i grunnen veldig fint sagt. Jeg skulle ønske jeg hadde en tilsvarende kanal for å forstå mitt eget liv, men inntil jeg finner den får jeg nøye meg noen gløtt inn i Jonas’ verden. Det ble liksom ikke noe Hollywood-liv på ham, synger han i «Kutt», og synes godt han kunne hatt en noe større dose «hjerte og smerte» og mener Patricia kunne vært litt mer hans. Dream on!

Les også: Noen ord om André Bjerke i anledning 100-årsjubileet

Han har satt tankene sine til et fabelaktig catchy stykke popmusikk. Her er skarpe gitarer signert Jonas selv, og han har fått med seg rytmeseksjonen fra det svenske garasjerockbandet The Hives – Christian Grahn og Johan Gustafsson – og David Aleksander Sjølie spiller tangenter. Sangen har et enestående godt driv, en nydelig dramaturgisk (kan man si det om komposisjon?) oppbygning og et helt riktig tempo. Gustafsson har også produsert, og sangen er nydelig mikset av Marcus Forsgren.

Sjekk også: Den beste nye musikken i januar

Uten at det egentlig finnes noen åpenbare likheter mellom de to sangene synes jeg «Kutt» har noe av den samme stemningen som Family Of The Years nydelige «Hero» som jo var nøkkelkuttet i Boyhood. The Hives-klassikeren «Hate To Say I Told You So» var også med på filmsoundtracket, så kanskje var det låtas tematikk som fikk Grahn og Gustafsson til å takke endelig ja til å bli med? Vel, neppe… Det er nok heller slik at de så det som en gyllen anledning til å jobbe med en strålende god låtsnekker. For øvrig har sangen noe filmatisk over seg og vil antagelig funke utmerket i en godt valgt filmscene.

«Kutt» er en suveren single, og nå gleder vi oss til å høre hva mer popmannen Skybakmoen har i ermet. Tør vi håpe på soloalbum i løpet av året?