Siden den norske country/americana-trioen Darling West med røtter i Ål, Hallingdal ga ut sitt andre album Vinyl And A Heartache på sensommeren i fjor har det knapt stått stille der i leiren. Musikken deres har oppnådd å få hele 2,5 millioner streams på Spotify, hvilket er helt koko bra for et band som Darling West. De har fått sin første Spellemannpris. De turnerte i USA i vår og markerte seg også på countryradio der borte med plassering på Topp 100-listen. Panegyriske anmeldelser av platen har haglet, inkludert fra meg (les den her), og oppdriften er per i dag betydelig med en rekke spennende spillejobber på gang, inkludert åpningen av Øyafestivalen og support for Sam Outlaw i Sverige og Lucinda Williams i Finland. De har også rukket å spille inn ny musikk og planlegger utgivelse av nytt album tidlig til neste år, og nå kjører vi jaggu en eksklusiv førpremiere på to av dem her på Mitt liv som Erik.
Ekteparet Tor Egil og Mari Sandvær Kreken – som er Darling Wests låtskriverpar – er også aktive i bandet til Marit Larsen, og at det er en gjensidig påvirkning her er jeg ikke i tvil om. På sin siste plate Joni Was Right beveget Marit seg veldig i retning det Darling West drev på med på samme tid, og de to nye låtene gir på sin side betydelige Marit Larsen-assosiasjoner. Både «While I Was Asleep» og «After My Time» har begge et klarere definert bandpreg enn låtene på forgjengeren og er generelt mer elektriske og up tempo i uttrykket.
De er selvfølgelig også, helt som forventet, svært melodiøse. «While I Was Asleep» er i grunnen like deler engelsk folkrock à la Fairport Convention og americana, mens «After My Time» med sitt innledende munnspill og mandolin er mer rendyrket americana, eller country, om du vil. Sistnevnte har også et visst islett av bluegrass i seg som støttes opp av tekstlinjer av typen «When I am gone, bury my bones deep in the ground», en språkbruk som gir umiddelbare assosiasjoner til sanger av Dolly Parton og Gillian Welch eller romaner av Daniel Woodrell der de mørke, utilgjengelige fjellområdene sør i USA er åsted for mørke drifter og gåtefulle folk. Det er en ravnsvart fortelling om krig og mental smerte, som står i sterk kontrast til den oppstemte grunntonen i melodien.
Hør også: Sean Rowes fantastiske versjon av «Luckenbach, Texas»
Hva det er med Darling West som resonnerer hos amerikanske lyttere er selvfølgelig ikke godt å si, men jeg tror tematikken i de gjennomarbeidede tekstene kan ha en viss betydning. Koblet med det jeg oppfatter som en instinktiv forståelse av musikklandskapet de utforsker tror jeg mye automatisk går i trioens retning i jakten på lyttere utenfor Norge. Det er dessuten noe universelt i tekstene som gjør at du heller ikke trenger å være amerikaner med dype sørstatsrøtter for å få utbytte av dem. I «While I Was Asleep» handler det om stormfull forelskelse og om frykten for å bli avvist og vraket. Vi har alle vært der.