If you see a faded sign by the side of the road that says «15 miles to the love shack»… Åpningslinjen fra The B-52’s «Love Shack» er en av pophistoriens mest umiddelbart gjenkjennelige og den perfekte road song.
Jeg fikk et innspill til en spilleliste forleden dag som var så godt at jeg ble skikkelig sur for ikke å ha kommet på det selv: Sanger fra landevei og motorvei, der det ferdes trailere og turnébusser, biler av alle avskygninger og en og annen motorsykkel. Veien er kanskje det moderne samfunnets største symbol på personlig frihet, en fluktrute eller bare et tilholdssted.
Å bevege seg fra et sted til et annet kan innebære så mangt og inneholde utrolig mange forskjellige historier. Ta for eksempel «By The Time I Get To Phoenix». Den store låtskriveren Jimmy Webb tegner et bilde av en mann som for hvert vers beveger seg lenger og lenger bort fra den han har forlatt. Hun som er igjen vil ikke tro det er sant når hun våkner og han er i Phoenix. Når han kjører forbi Albuquerque blir hun bekymret, og når han har passert statsgrensen til Oklahoma innser hun at han er borte. Med enkle, men dramaturgisk perfekte virkemidler blir selve veien hovedpersonen i dramaet.
Nat King Cole hyller det som er kalt The Mother Road i «(Get Your Kicks On) Route 66». John Denver lengter hjem mer og mer jo nærmere han kommer sitt kjære West Virginia i «Take Me Home, Country Roads». Tom Petty nyter en solskinnsdag mens veien tar ham hvor den vil og han hører Del Shannon synge «Runaway» på radioen i «Runnin’ Down A Dream». Steppenwolf søker eventyret i «Born To Be Wild».
Sjekk også: De beste Tom Petty-sangene
Historiene er mange og varierte, og finnes den artist som har skrevet flere sanger om veien enn Bruce Springsteen? Jeg har bare gitt meg selv lov å velge én sang per artist, men i dette tilfellet har jeg vært sleip. I tillegg til Springsteens egen «Thunder Road», har jeg et knippe låter skrevet av ham, men covret av andre. Det innebærer ikke minst «Highway Patrolman» i Johnny Cash’ intenst fine versjon. Det er en sang som er så innholdsrik at den både har inspirert en film, Sean Penns Indian Runner, og en roman, Levi Henriksens Snø vil falle over snø som har falt.
Dessuten måtte jeg selvsagt ta med Prefab Sprouts «Cars And Girls», en sang som kan tolkes på flere måter, men uansett er en kommentar til Springsteens foretrukne tematikk. Og skulle jeg velge «Take It Easy» eller «Hotel California» med Eagles? Jeg kunne valgt Jackson Brownes «Take It Easy»-versjon, men jeg måtte jo ha med «Running On Empty». Gypsy Kings-versjonen duger ikke, så derfor tok jeg heller med Åge Aleksandersens gjendiktning, «Hotell Norge».
Noen sanger handler om turnélivet, der den kanskje vakreste er Robert Ellis’ «Tour Song». Den mest kjente er nok derimot Willie Nelsons «On The Road Again». Noen norske sanger med samme tema er deLillos’ «Bø» og Hellbillies’ «20 år på vegen». En del sanger hyller selve bilen. Det gjelder for eksempel Queens «I’m In Love With My Car» og Beach Boys’ «Little Deuce Coupe». Nat King Cole er ikke den eneste som hyller selve veien. Prøv for eksempel «Autobahn» med Kraftwerk. Ettersom veldig mange av sangene på denne listen er amerikanske og har en tung slagside mot countrymusikk passer den kanskje ikke helt inn, men den kunne ikke utelates.
Andre sanger som skiller seg ut ved eksempelvis å være engelske er It’s Immaterial og deres geniale «Driving Away From Home», Tom Robinson Bands «2-4-6-8 Motorway» og Billy Braggs «A13, Trunk Road To The Sea».
Enkelte av sangene faller marginalt utenfor det tematiske tyngdepunktet, men en sang som Roger Millers «King Of The Road» kunne ikke utelukkes. Her beveger hovedpersonen seg med tog, men den overordnede tematikken er innafor. I hans tilfelle er hensikten den samme, enten en form for frihetssøken eller jakten på et bedre liv. Det er åpent for tolkning.
Sjekk også: Spilleliste med de beste Texas-låtene
På metaforfronten kan jeg si at jeg har definert AC/DCs «Highway To Hell» til å være innafor, mens The Cars «Drive» ikke får plass, hvor vakker den enn er. Jeg har garantert også glemt noen viktige låter og er mer enn åpen for innspill. Spillelisten inneholder i skrivende stund, etter mange gode forslag nå hele 215 sanger (213 i Tidal), men den kan trygt gjøres enda lenger.
Siste ord før musikken skal få overta går til Fountains Of Wayne. Jeg siterer fra deres fantastiske «A Road Song»:
I just wanted to say hey
I’ve been writing you a road song
It’s a cliché, but hey
That doesn’t make it so wrong