Takk skal du ha, november, for all den fantastiske musikken! Vi må anta at desember blir en noe fattigere musikkmåned da veldig mange er i julemodus og ikke så våkne når det gjelder oppdagelsen av ny musikk, men den siste måneden har vært formidabel. Som jeg så ofte sier kommer det så mye bra ny musikk i vår tidsalder at jeg blir helt svimmel, men jeg prøver så godt jeg kan å følge med på hva som skjer. Det gir store gleder.

Aller viktigst i november 2019 var for meg utgivelsen av Signe Marie Rustads tredje album, When Words Flew Freely. En mer skjellsettende utgivelse er det lenge siden jeg har hørt. Hver eneste tone spilt og strofe sunget på denne platen er på et nivå som er så høyt at det knapt er til å tro, og jeg ser ingen grunn til ikke å kalle denne platen for nøyaktig det den er – et mesterverk. Det er et ord jeg faktisk benytter meg av rett som det er – musikk får frem entusiasten i meg – men her er det ingen lettvint utbasunering i kampens hete, derimot veloverveid beskrivelse av en plate som er gjennomarbeidet og vellykket i alt sitt vesen. When Words Flew Freely er en plate jeg vil ta med meg inn i solnedgangen – med bootsa på! Les for øvrig anmeldelsen min her.

Men Signe har virkelig ikke vært alene om å gi ut god musikk siste måned. Norske plater av høy kvalitet er gitt ut av blant annet Unnveig Aas, Lumen Drones, Jørund Vålandsmyr & Menigheten, Vidar Vang, Kristian Torgalsen, Charlotte Jacobsen og flere til, mens det er kommet supre singler fra Ila Auto, Sweetheart, Marthe Wang, Honningbarna, Kenneth Norum, Ludvig The Band, Johan Berggren, Remington Super 60, Cesh, Ingebjørg Bratland, Torgeir Waldemar, Cold Mailman, Drolsum Stasjon, Kvelertak, Oslo Ess, Silja Sol, Evald, Kråkesølv, Åkerland, Sigrid, Fay Wildhagen og flere.

Jeg vil også trekke frem tre nye oppdagelser jeg har satt spesielt stor pris på; debutanten Maria Lotus og hennes «Oppslukt av Flammer» som er en sløy hiphoplåt fra en ung artist kjent fra Stjernekamp og Beat for beat (normalt ikke der jeg går for å oppdage nye artister), Oscar Troy som også er helt fersk og debuterer med en idiotisk fengende poplåt som heter «We Dance» og er fullstendig uimotståelig, og ikke minst et band som kaller seg Hope For The Neighbourhood som har gitt ut aldeles nydelige «Pocket Full Of Posies», en liten perle for alle som er glad i Kings Of Convenience, Belle And Sebastian, The Pearlfishers og annen lavmælt, akustisk basert popmusikk.

På den internasjonale fronten har nok Bo Kaspers Orkester markert seg aller best med det fantastiske albumet 23:55, en stilstudie i gammel soul ispedd litt funk og disco for godt monn. Det er en plate som sitter som et skudd og på alle måter låter riktig. Vi kan heller ikke overse Leonard Cohens nydelige svanesang Thanks For The Dance som er ferdigstilt av sønnen Adam. Det er en plate som føles nødvendig og er et strålende coda for en enestående karriere. Jeg har også satt stor pris på Come On Up To The House: Women Singing Waits der blant annet Iris DeMent, Courtney Marie Andrews og Aimee Mann tolker Tom Waits. Aller best her er Rosanne Cash’ versjon av «Time» som får tiden til å stå stille, og resten av albumet er ikke mye dårligere.

Ellers vil jeg trekke frem ny musikk av Madness, Ben Watt, Miranda Lambert, Patrick Wilson, Paul McCartney, Gyllene Tider, Joe Henry, Michael Kiwanuka, Beck, Jeff Lynne’s ELO, The Delines, Jonathan Wilson, Destroyer, Jessie Ware, Best Coast, Coldplay, George Michael, Pet Shop Boys, Bill Fay, Tindersticks, The Weeknd og Chuck Prophet.

Som vanlig har jeg samlet kremen av månedens nye utgivelser både i Spotify og Tidal, og for øvrig utelatt ny julemusikk. Den samler jeg selvsagt i en egen liste. God fornøyelse.

Sjekk også: Den beste nye musikken fra oktober