Det drar seg mot jul og nyttår og årsbestelister og alt det der, og hvem vet vel hvordan alt de sistnevnte – eller for den saks skyld jule- og nyttårsfeiringen også – vil fortone seg i 2018? November har iallfall budt på masse bra ny musikk, og det er klart en del av denne vil kunne hevde seg når året som helhet skal oppsummeres. For min del har spesielt platene til Matias Hilmar Iversen (anmeldelse her) og Dylan Mondegreen (anmeldelse her) gjort innttrykk, men de er i godt selskap.
Noen plater fra måneden som er gått som jeg håper å fordype meg en smule i, er Hilma Nikolaisens Mjusic, Marianne Faithfulls Negative Capability, Ingeborg Oktobers Skjømmingsboka, Razikas Sånn kjennes verden ut og Rosanne Cash’ She Remembers Everything. Bare damer der altså, men jeg tror også jeg vil finne mye å like på Orangos nye album Evergreens. Dessuten kan jeg gå god for Ebersons flotte plate Empathy og Winding Roads Steady Ground.
Ellers har jeg falt pladask for Erlend Ropstads ferske single «Natta som er over nå», og andre blinkskudd fra november 2018 er Monroe/Knutsens «Fall To Pieces», Ida Jenshus’ «Love You A Little Less», Unnveig Aas’ «Biggest Love», Sades «The Big Unknown», Hege Bjerks «Chopin», RY X’ «Bound», Mandolin Oranges «Golden Embers», Brad Paisleys «Bucked Off», Ruby Red & The Moonshine Brothers’ «For You», Weezers «Zombie Bastards», Beezewax’ «Closer» og The Vaccines’ «All My Friends Are Falling In Love», for å ha nevnt noen få.
Gi deg i kast med det beste fra måneden som har vært, og vit at det ikke er noen julesanger her selv om det er kommet mye kult også på den kanten. Dette er selvsagt noe vi kommer tilbake til.
Sjekk også: Den beste nye musikken fra oktober