Roger Græsberg & Foreningen
«Sår»
(Safe & Sound Recordings)
[usr 6 text=»false»]

Jeg elsker produktive artister. I riktig gamle dager slapp eksempelvis The Beatles i perioden 1962-1970 hele sin produksjon; 12 studioalbum, 13 EPer og 22 singler. Til sammenligning brukte Stereo MCs den samme tiden på å følge opp sitt hitalbum Connected med den ikke fullt så slagkraftige Deep Down & Dirty. I årene 1983-1987 slapp The Smiths hele sin produksjon bestående av fire studioalbum, 19 singler og et livealbum, der singlelåtene ble til egne samleplater på høyde med studioalbumene. Snart fem år etter utgivelsen av Daft Punks fjerde album Random Access Memories venter vi fremdeles på en oppfølger.

Jeg nevner disse eksemplene for å understreke at Roger Græsberg legger seg nærmere The Beatles og The Smiths i utgivelsesfrekvens enn Stereo MCs og Daft Punk . Det er bare et år siden han og bandet Foreningen slapp sin nydelige debutplate Triste sanger og vals, og nå kommer oppfølgeren allerede i mars. Sånn skal det gjøres. Det er et stille pek til alle som flikker og spikker i måneder og år. Jeg underslår ikke verdien av pirkete detaljarbeid, men noen ganger føles det veldig befriende å snuble over folk som bare «gjør det». Roger har dessuten nylig utgitt et album med rockbandet sitt, The Anti-Music Bonanza.

Sjekk også: Anmeldelsen av Triste sanger og vals

– «Sår» er ei låt jeg skreiv en dag jeg lå hjemme med feber. Jeg bestemte meg for å ikke la sykdommen hindre arbeidet med den nye plata og overraskende nok falt alt på plass med en gang, forteller Roger om den første singlen fra albumet som får tittelen Trøst. «Sår» slippes på fredag, men allerede fra i dag kan du høre den eksklusivt her, og jeg håper du setter like stor pris på den som meg.

Litt feberhete stopper altså ikke produktiviteten til ekte hedersfolk, og den ferdige versjonen av «Sår» er sågar temmelig lik den originale versjonen Roger snekret sammen i ørska. Imidlertid har Foreningen – noe overraskende kanskje – fått hyret inn produsent Kenneth Ishak denne gangen. Han tilfører bandets stilsikre countryrock en solid dose popsensibilitet. Smektende strykere drar i gang det som er Rogers mest umiddelbart fengende sang siden «Lyden av hjul» ble sluppet på tampen av 2016.

Bandet består i dag av Roger selv på gitarer og kjæresten Unnveig Aas på backingvokal, plateselskapsmogul Alexander Lindbäck på trommer og Krister Skadsdammen på steelgitar, mens
Morten Andreassen har steppet inn for Tor Ånon Kleivane på bass. Kenneth Ishak har dratt inn Kenneth Bjørdal på piano, Ole Henrik Moe på bratsj og cello, og Kari Rønnekleiv på fiolin, og har med det tilført en betydelig dæsj catchiness. Det låter rett og slett helt stunning av «Sår».

«Sår» er en sang av den typen som høres ut som den har skrevet seg selv og alltid har vært der, en slags studie i forfinet enkelhet. Men når du dykker inn i den hører du lagene av virkemidler, fra det klunkende pianoet som nesten ligger der som noe roybittansk i bakgrunnen til det nydelige koret som tar av på slutten av sangen, fra den enkle kassegitaren som ligger i front til fiolinbuen som stryker over sentimentale strenger. Den detaljrike produksjonen klarer likevel ikke å kamuflere det som i bunn og grunn er en suveren popkomposisjon, den bare understreker kvaliteten i sangen.

Sjekk også: Derfor lager jeg denne bloggen

Kenneth Ishak, kjent fra sine egne prosjekter/band som Universet og Beezewax og produksjonsjobber for blant annet Kaja Gunnufsen og The Little Hands Of Asphalt, har åpenbart sett potensialet i Rogers sanger. Uten å ha hørt andre sanger fra det kommende albumet vil jeg tro han har tilført Roger Græsberg & Foreningen en solid dose gromlyd og at den også kan ha kommet til å endre dynamikken i bandet radikalt. Foreningen ble spontant til etter en Sturgill Simpson-konsert («La oss lage countryband, folkens!»), men er allerede nå etter alt å dømme noe mye mer. I mars får vi vite hvor mye mer.

Om albumet Trøst og singlen «Sår» sier Roger følgende: «Tekst og musikk er inspirert av klassisk popmusikk og nordisk visesang, noe som også går igjen på den kommende fullengderen. Kanskje det er en slags personlig vri av Gram Parsons’ «cosmic american music» der jeg henter inspirasjon fra låtskriverforbilder som blant annet Ole Paus og Brian Wilson. Dette er også den første låta som har fått teksthjelp fra Unnveig Aas som bidrar med teksten til koret.»

Her kan du høre «Sår», og i tillegg den digitale B-siden «Engel». Den passet ikke inn på albumet og blir derfor kun å høre utenfor sammenheng. God fornøyelse!