Donald Ray Pollock
«The Heavenly Table»
(Doubleday)
[usr 5 text=»false»]

Litteraturhistorien er full av eksempler på forfattere som debuterte sent i livet. For eksempel fikk Charles Bukowski, Raymond Chandler og Jan Wiese utgitt sine første romaner henholdsvis 49, 51 og 62 gamle, og Donald Ray Pollock – en forholdsvis ny stjerne på den amerikanske forfatterhimmelen – ga ut sin første novellesamling Knockemstiff som 55-åring, og romandebuterte med den voldsomme The Devil All The Time tre år senere.

Pollock hoppet av skolen som 17-åring og begynte å jobbe på et slaktehus, før han begynte på en papirmølle der han ble i 32 år, og at bakgrunnen preger forfatterskapet hans er det liten tvil om. Bøkene hans finner sted i fattigslige kår i staten Ohio, og Knockemstiff er også navnet på fødebyen hans, nå fraflyttet så vidt jeg forstår. I novellesamlingen og debutromanen foregår så å si all handling i Knockemstiff og de omkringliggende områdene, satt en del år tilbake i tid, til da Pollock ble født og vokste opp. Både Knockemstiff og The Devil All The Time er storveise leseropplevelser, og nå er den i dag 63 år gamle Pollock endelig klar med sin andre roman, The Heavenly Table, heller ikke den snau.

Det er en historisk roman satt til 1917 og mer eller mindre de samme områdene som i de to foregående bøkene. Her flettes flere skjebner inn i hverandre, men først og fremst er dette historien om de tre Jewett-brødrene, Cane, Cob og Chimney. Sammen med den ulykksalige faren Pearl er de leilendinger for en tyrann av en plantasjeeier, og når Pearl dør søker de inspirasjon i en bok de har lest om og om igjen, The Life And Times Of Bloody Bill Bucket, en svir av en røverhistorie og tidstypisk «dime novel». Skjønt, det er storebror Cane som leser. Hverken den lett tilbakestående Cob eller den oppfarende minstebroren Chimney kan lese. Tro meg når jeg sier det er tynt med utdanningsmuligheter for en fattig sørstatsfamilie som beveger seg fra sted til sted på jakt etter arbeid i 1917.

Jewett-brødrene dreper plantasjeeieren under et tyveri og legger ut på tokt gjennom flere stater som etter hvert fører dem til Meade, Ohio, en form for magnetfelt for handlingen, på vei til Canada som er deres endelige mål. Underveis raner de flere banker, dreper dem som kommer i deres vei og unnslipper alle oppbud som jakter på dem.

Parallelt med brødrenes herjinger blir vi kjent med flere andre personer og skjebner, noen av dem essensielle deler av handlingen, andre igjen med sin rent krydder. I den forstand minner Pollock meg om en annen amerikansk forfatter, Barry Gifford (Wild At Heart), som evner å fortelle et helt livsløp i løpet av fire-fem linjer og gjerne tar livet av personen for aldri å vende tilbake til vedkommende igjen. I The Heavenly Table får vi en rekke av disse «minibiografiene» over romanfigurer med større eller mindre deltagelse i handlingen for øvrig. Det er et fiffig fortellergrip, og jeg elsker det, glad som jeg er i historier.

Les også: Anmeldelse av The Winter Family

For dette er nemlig klassisk historiefortelling. I den grad Donald Ray Pollock har en annen agenda er det muligens å vise at det ikke er noen enkel sak å være fattig i en grådig verden, men jeg tror hans viktigste drivkraft er å fortelle gode historier. The Heavenly Table er et 365 siders vellykket forsøk på nettopp det, en svært underholdende roman, med både ytre og indre spenning. Han gir troverdig liv til skikkelsene sine, og har satt handlingen til en interessant brytningstid der det lovløse og primitive amerikanske bondesamfunnet må vike for utviklingen, eller som det refereres til ved flere anledninger i boken, «modern times», et uttrykk som innebærer mye usikkerhet og fremtidsfrykt for dem som kjenner på det. I 1917 var automobilen på vei inn, men fremdeles eksotisk og mystisk for de aller fleste; Amerika var plutselig involvert i en krig med tyskerne, og de færreste i denne boken kan forklare hvor Tyskland er eller tyde et kart; innendørs vannklosetter tilhørte sjeldenhetene, og tannbørster var heller ikke så utbredt at det gjorde noe. Det fantes ingen arbeidsmiljølover eller sosiale rettigheter, homoseksualitet var ikke modent for et liv utenfor «skapet», og skillet mellom rett og galt var mildt sagt utydelig.

Alt dette berøres i The Heavenly Table, og det må nevnes at det er en tidvis svært rå, brutal og voldelig bok, der vi også støter på en sadistisk seriemorder som den amerikanske nasjonen dessverre har født sin skjerv av.

Forfatterskapet til Donald Ray Pollock slik det nå utvikler seg føyer seg pent inn blant andre skriveføre amerikanere som skildrer tilværelsen i white trash/hillbilly-segmentet av befolkningen, primært i de landlige og dels utilgjengelige områdene i de sørlige eller (som her) østlige delstatene. Larry Brown, Frank Bill, Tom Franklin og ikke minst Daniel Woodrell (kjent for romanene bak filmene Ride With The Devil og Winter’s Bone) er blant de beste innen denne subsjangeren innen amerikansk litteratur som ofte omtales som «Southern Gothic», «American Gothic» eller tilsvarende, i direkte nedadstigende linje fra navn som Flannery O’Connor og William Faulkner.

The Heavenly Table er rett og slett en strålende god roman, og sikrer som jeg ser det Pollock en plass ved de stores bord.

Finnes i Kindleutgave eller som hardcover som for eksempel kan kjøpes på Tronsmo Bokhandel.

Les også: Anmeldelse av Bull Mountain