Science fiction – deri opptatt tegneserier, litteratur, TV-serier, film, vitenskap og helt dagligdagse UFO-observasjoner, konspirasjonsteorier, overtro, fri fantasi, skrøner, mentale forstyrrelser og mye mer – har vært en inspirasjonskilde for låtskrivere og komponister i årtier, for ikke å si enda lenger. Gustav Holst skrev sitt opus 32, «Planets», i årene 1914 til 1917, og da hadde forfattere som Jules Verne og H.G. Wells for lengst skrevet sine fantastiske historier om måneekspedisjoner og angrep fra verdensrommet. Ved å kikke opp på månen og stjernene over oss har mennesket til evig tid latt fantasien få fritt spillerom, og med vitenskapens hjelp også kommet i stand til å utforske mindre deler av Kosmos.

At populærmusikkens låtskrivere har funnet mye godt stoff i alt dette, er hevet over tvil. Jeg har satt sammen en spilleliste som er lang, men som kunne vært veldig mye lenger, med sanger som på forskjellig vis er inspirert av det vi kan kalle science fiction. I visse tilfeller må vi legge godviljen til for at de aktuelle sangene skal passere, men alle inneholder minst et snev av fabuleringer eller formuleringer om det ytre rom og vårt eget solsystem på en eller annen måte.

Kongen av science fiction innen populærmusikken er selvfølgelig David Bowie. Fra hans signaturmelodi «Space Oddity» fra 1969 til svanesangen Blackstar ble utgitt to dager før han døde i 2016, var Bowie evig fascinert av det fantastiske, om vesener fra verdensrommet, astronauter og dystopier. Pink Floyds betydning for science fiction-musikken skal heller ikke undervurderes, fra tidlige innfall som «Astronomy Domine», «Interstellar Overdrive» og «Set The Controls For The Heart Of The Sun» og frem til Dark Side Of The Moon-albumet.

Apropos sistnevnte langspillplate er nok det visuelle aspektet mer dominerende enn musikken og det tekstlige innholdet sett i et rent sci fi-perspektiv. Mange andre artister var, særlig på 70-tallet, også opptatt av kombinasjonen image og musikk. Electric Light Orchestra og Parliament/Funkadelic er bare to av flere eksempler, men her var også tematikken til dels sterk.

Etterkrigstidens romkappløp mellom USA og Sovjetunionen hadde mye å si for periodens låtskrivere, og tegneseriehelter fra Supermann til Lyn Gordon påvirket mange. Star Trek og senere Star Wars levendegjorde for alvor verdensrommet, og førte i sin tur til at vi fikk stadig mer science fiction-musikk. Dystopisk anlagte forfattere som Ray Bradbury og George Orwell har bidratt med sitt, og vi skal heller ikke kimse av skriveføre personer som Isaac Asimov, Philip K. Dick og William Gibson. Inspirasjonen fra mange av disse – åpenbart ikke Gibson som først debuterte i 1982 – var tydelig hos mange artister på 70- og tidlig 80-tall, som Gary Numan, Ultravox, The Human League og Re-Flex. I mange tilfeller er det snakk om sanger som handler om en nær fremtid under totalitære regimer. George Orwells mest kjente roman, Nineteen Eighty-Four, ble utgitt i 1949 og beskrev et fremtidsscenario som har inspirert sanger som Dead Kennedys’ «California Über Alles» og David Bowies «Diamond Dogs» med flere.

Adskillig hyggeligere er månen og stjernene som har gitt liv til mange romantiske svermerier innen populærkulturen, og det gjenspeiles også i en rekke sanger, fremført av alle fra Frank Sinatra til The Waterboys. Så er det alle disse robotene da! Kraftwerk, Daft Punk og The Flaming Lips er blant dem som synes roboter er hot shit, mens Marina i Marina & The Diamonds derimot insisterer på at hun ikke er en robot.

Jeg kunne holdt på i det uendelige, men det er tid for musikk. Spillelisten er på oppunder 400 låter med enorm musikalsk variasjon. Blant artistene som ikke er nevnt over her, finner vi Iron Maiden, Talking Heads, Earth Wind & Fire, The B-52’s, Black Sabbath, Misfits, XTC, Klaatu, Queen, Stevie Wonder, Grimes, RAH Band, Rupert Hine, Yes, T. Rex, Michael Martin Murphey, Elton John, The Dukes Of Stratosphear, Buggles, Hawkwind, Prefab Sprout, Manfred Mann’s Earth Band, Sufjan Stevens, Zager & Evans, Radiohead, Pixies, Kate Bush, The Jimi Hendrix Experience, Hank Snow, Genesis, Alan Parsons Project, Jean-Michel Jarre, The Stranglers, Kacey Musgraves, Blondie og Tangerine Dream. Jeg har også valgt å ta med musikk fra en del klassiske science fiction-filmer som 2001: A Space Odyssey og Close Encounters Of The Third Kind, og jeg synes det er passende å avslutte hele spillelisten med Prefab Sprouts nydelige «Earth, The Story So Far».

Det bør med andre ord være noe for alle her, og bare så det er sagt: Det finnes galakser av sanger som ikke er med på listen, så har du noen tips gi meg et pip.