Brian Eno har utstilling i Barcelona, og er du i byen de nærmeste månedene er den virkelig noe å få med seg. I et gammelt kloster ombygd til galleri og kultursenter kan du stifte bekjentskap med Enos såkalt «generative» kunst. Det er hypnotiserende vakkert og gåsehudfremkallende stemningsfullt – en tilnærmet religiøs opplevelse. Og som om ikke det åndelige aspektet er nok i seg selv, er det til og med gratis inngang.

Enos utstilling bærer den beskrivende tittelen Lightforms/Soundforms. Den er muligens ikke like spektakulær som utstillingene med David Bowie og Björk som du også kan få med deg i Barcelona nå, men er like fullt temmelig oppsiktsvekkende. Utstillingen er laget spesielt for kultursenteret Arts Santa Mònica som ligger helt nederst på Barcelonas hovedgate La Rambla og er noe du neppe har opplevd maken til.

Lightforms/Soundforms. Foto: Helle Øder Valebrokk
Klar for utstilling. Foto: Helle Øder Valebrokk

Arts Santa Mònica ligger inne i renessanseklosteret Max Cahner fra 1626. Når du sitter i stummende mørke under en enorm søylegang og hører Enos spesialkomponerte verk New Space Music II i en slags evig loop , føler du deg rett og slett liten. Dette er noe Eno kaller «generativ musikk». Begrepet innebærer at forskjellige musikalske elementer muterer og finner tilbake til hverandre i forskjellige og ofte overraskende sammensetninger. Igjen og igjen, tilnærmelsesvis uendelig.

Les også: Vi minnes Sam Shepard – R.I.P.

Lukk øynene der du sitter, og du befinner deg snart i en slags meditativ, totalt avslappet sinnsstemning. Når du lytter til musikken som hele tiden utvikler seg – nesten umerkelig – føler du en indre ro som ikke kan kjøpes for penger. Iallfall gjorde jeg det. New Space Music II er utrolig fint, og har du en times tid til rådighet kan du trygt bruke den til å gjøre deg kjent med verket. Jeg vil nesten garantere en andektig stund.

Lightforms/Soundforms. Foto: Helle Øder Valebrokk
Lukk øynene og la deg omslutte av den hypnotiserende musikken til Brian Eno. Foto: Helle Øder Valebrokk

Utstillingen byr også på Brian Enos fascinerende lysbokser, digitale malerier satt til musikk som hele tiden forandrer seg. Her er det også mulig å «male» former og figurer selv på små skjermer og se resultatet på større skjermer på veggen mens du hører Enos hypnotiserende musikk gjennom hodetelefoner.

I samme etasje av museet kan du se utdrag fra Enos notisbøker med tegninger og formularer som forsøksvis forklarer tankegangen bak noen av ideene hans. De har aldri vært utstilt før og gir et håndfast innblikk i hvordan ambientmusikkens opphavsmann arbeider.

Lightforms/Soundforms. Foto: Helle Øder Valebrokk
Utstillingen viser også for første gang noen av Brian Enos notater. Foto: Helle Øder Valebrokk

Den kanskje mest interessante delen av utstillingen er installasjonen 77 Million Paintings. Dette er også et generativt stykke arbeid, men i motsetning til New Space Music II er det audiovisuelt. Bilder og lyd forandrer seg konstant i et verk som ifølge Enos beregninger kan produsere 77 millioner forskjellige bilder med kombinasjoner av former, farger og lyder. Det vil ta flere år å gjenta en enkelt kombinasjon.

Så lang tid har du ikke om du vil ha med deg denne utstillingen som står frem til 1. oktober. Siden Lightforms/Soundforms er laget spesielt for Arts Santa Mònica, spørs det om utstillingen vil bli flyttet til en annen by i et annet land.

Lightforms/Soundforms. Foto: Arts Santa Mònica
77 Million Paintings er et generativt kunstverk som ifølge Enos beregninger skal kunne lage 77 millioner kombinasjoner. Det vil ta flere år å se alle. Foto: Arts Santa Mònica

I forbindelse med åpningen av utstillingen i juni kunne passasjerer som ventet på bagasjen på El Prat-flyplassen høre Brian Enos siste album Reflection over høyttalerne i en ukes tid. Det er et passende konsept fra mannen som i 1978 skapte det som gjerne regnes som verdens første ambientalbum, Music For Airports.

Sjekk også: Havnesjefens svanesang

Har du ikke mulighet til å besøke Barcelona og se utstillingen råder jeg deg til å høre Music For Airports og Reflection i et mørkt rom. Det er ganske fint det også.

Ytterligere detaljer om utstillingen finner du her.

PS! Selskapet All Saints Records ga i 2014 ut Brian Enos fire 90-tallsplater – Nerve Net, The Shutov Assembly, Neroli og The Drop – med relevant bonusmateriale. Den originale New Space Music – altså eneren – ble lagt på bonus-CDen som fulgte Neroli. I motsetning til de andre tre albumene ble ikke Neroli samtidig gitt ut på vinyl. Eno ville nemlig ikke bryte opp musikken for å få plass på flere platesider. New Space Music er beskrevet som et timelangt stykke ambient dronemusikk, og Neroli er også ett langt verk.

Sjekk også: Den beste nye musikken i juli

Lightforms/Soundforms. Foto: Arts Santa Mònica
Brian Enos lysbokser – digitale malerier – forandrer seg også kontinuerlig. Foto: Arts Santa Mònica