Susannas nydelige versjon av «Perfect Day»

Foto: Anne Valeur
I dag kom den tredje singlen fra Susannas nye album som er et samarbeid med Giovanna Pessi, Ida Hidle og Tuva Syvertsen. Foto: Anne Valeur
IMG 2139 - Susannas nydelige versjon av «Perfect Day»
Susanna feat. Giovanna
Pessi, Ida Hidle &
Tuva Syvertsen
«Perfect Day»
(SusannaSonata)
image.php?img=01 - Susannas nydelige versjon av «Perfect Day»

Er det mulig å lage en så fin coverversjon som denne? Ja, det er det faktisk. I tillegg til å være en strålende låtskriver som står fjellstøtt på egne ben, har Susanna Wallumrød gjort det til en betydelig del av artistlivet å tolke andres sanger. Tidligere har hun levert totalt gåsehudfremkallende versjoner av så forskjellige låter som Joy Divisions «Love Will Tear Us Apart» og Kiss’ «Crazy Crazy Nights», og med den dagsferske utgivelsen av Lou Reeds «Perfect Day» tangerer hun begge disse og vel så det. Det er godt gjort å hente frem iboende elementer fra så kjente sanger som gjør dem så til de grader annerledes, men det er altså en øvelse hun mestrer så det suser.

«Perfect Day» er tredje single ut fra Go Dig My Grave, det nye albumet som kommer 9. februar hvor Susanna har alliert seg med Giovanna Pessi, Ida Hidle og Tuva Syvertsen. Pessi er en sveitsisk barokkharpist som Susanna tidligere har samarbeidet med på platene Sonata mix Dwarf Cosmos og If Grief Could Wait, Hidle en for de fleste ukjent trekkspiller, mens Syvertsen skulle være kjent for de fleste som frontfigur og felespiller i Valkyrien Allstars og NRKs Stjernekamp.

Det nye «prosjektet» er en plate der kvartetten dykker ned blant annet i gamle engelske ballader og tradisjonell amerikansk folkemusikk, og altså Lou Reeds i utgangspunktet feilfrie, for ikke å si… kremt, perfekte, «Perfect Day». Versjonen til Susanna og kompani har forlatt originalens tradisjonelle sangstruktur, men beholder melodilinjen som synges over et arrangement som er minimalistisk og stramt. Den myke lyden av Susannas egen kalimba og Pessis harpe, står i kontrast til de mer dystre lydene som stammer fra Hidles akkordeon og Syvertsens fiolin. Summen av instrumentene gir noe nær en dommedagsstemning i versene, mens refrengene blir adskillig lysere. Det er intenst vakkert, stillfarent og annerledes. Susanna innrømmer i pressemeldingen som følger utgivelsen at det tok kvartetten lang tid å fri seg fra Reeds original og komme frem til noe eget, men det skal jeg si de har klart med bravur.

Sjekk også: Feiende flott ny poplåt fra The Switch

André Løyning har laget en veldig fin video til sangen, der vi følger et homofilt par fra de våkner og spiser frokost og videre ut i Oslo by en fridag – en «perfekt dag» – før jul. Den lille filmsnutten er stemningsfull og var, men den illevarslende tonen i musikken gir den et mørkt gufs til tross for alle de hyggelige scenene. Det er som man bare venter på at noe fælt skal skje, men det kommer aldri. Om effekten er tilsiktet eller ikke, er ikke godt å vite, men det er iallfall sånn jeg ser denne videoen.

Les også: Når coverlåten overgår originalen

De to første singlene fra den nært forestående albumutgivelsen, «Go Dig My Grave» og «Freight Train», var begge nydelige, og med «Perfect Day» på toppen av det hele tror jeg det er duket for en utrolig fin opplevelse. Jeg tror dessuten Lou Reed ville elsket denne nye versjonen. Nå, tid for video:

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *