Etter fire dager på Iceland Airwaves, den fantastiske musikkfestivalen som arrangeres årlig i Reykjavik, er jeg hjemme full av beundring for islandsk populærmusikk i alle dens avskygninger. Maken til mangfold skal du lete lenge etter på et så lite sted, og når kvaliteten jevnt over også er svært høy, blir ikke opplevelsen akkurat mindre imponerende. I løpet av de fem dagene festivalen varer får mange hundre lokale artister vist seg frem, i tillegg til noen få internasjonale navn. Jeg så imidlertid bare to band som ikke var islandske – amerikanske Lake Street Dive og tyske Warm Graves – og det er strengt tatt det lokale talentet som er mest interessant å se, synes jeg.

Ambient/house-prosjektet Tonik Ensemble brukte veldig islandske videoscener som backdrop. Foto: Erik Valebrokk
Ambient/house-prosjektet Tonik Ensemble brukte veldig islandske videoscener som backdrop. Foto: Erik Valebrokk

Her har jeg samlet smakebiter fra alt jeg så av de islandske artistene – med unntak av kriki som dessverre ikke er å finne på Spotify ennå – og jeg håper utvalget også reflekterer variasjonen innen islandsk musikkliv. Her finner du verdensstjerner som Of Monsters And Men og Björk, men også for de fleste ukjente navn som Kiasmos, Fufanu, Benny Crespo’s Gang, Puffin Island, AmabAdamA og Hildur – alle navn som er verdt å merke seg. Jeg har dessuten valgt å ta med en GusGus-låt siden Högni Egilssons solokarriere ikke er så godt representert på Spotify.

Kaktus Einarsson i Fufanu var en opplevelse, en krysning mellom Ian Curtis og Iggy Pop. For øvrig er Kaktus sønn av Einar Órn fra The Sugarcubes. Foto: Erik Valebrokk
Kaktus Einarsson i Fufanu var en opplevelse, en krysning mellom Ian Curtis og Iggy Pop. For øvrig er Kaktus sønn av Einar Órn fra The Sugarcubes. Foto: Erik Valebrokk

Hvordan har det seg egentlig at så mye talent er samlet på så liten plass som Island, blant fattige 332 000 innbyggere? Ikke godt å vite, men jeg tror mye kan tillegges den suksessen artister som Björk og Sigur Rós har opplevd. Islendingene har lenge hatt det tøft økonomisk, og det ble ikke akkurat bedre dager da finanskrisen traff dem knallhardt i 2008. Trange tider, kombinert med at verdens øyne i mange år har vært rettet mot islandsk kulturliv, har nok bidratt til at enda flere enn før ser at det lar seg gjøre å skape et levebrød av musikken. Riktignok må de fleste ha andre jobber, men jeg antar at den nylige suksessen til Of Monsters And Men også må være veldig motiverende for mange.

Da er det bare å ønske god fornøyelse når du hører de 24 låtene jeg har samlet i denne flotte spillelisten, og er du interessert kan du lese dagsrapportene mine fra festivalen her: Dag 1, dag 2, dag 3, dag 4. Jeg ser for øvrig ikke bort ifra at jeg blir fast inventar på Iceland Airwaves heretter. Det er litt av en festival.

NB! Jeg var invitert til Iceland Airwaves av Icelandair som er festivalens hovedsponsor og grunnlegger.