Årets 50 beste låter 2019

Den «umulige» oppgaven med å kåre årets beste låter – og album – er unnagjort. I år er jeg muligens litt tidlig ute, for det står vitterlig noen uker igjen før 2019 er forbi. Jeg tar likevel sjansen på at den beste musikken er utgitt, og jeg er om ikke annet helt sikker på at årets beste låt ble utgitt så tidlig som 31. mai og at den ikke blir slått på oppløpssiden. Ingen – og da mener jeg ingen – har vært i nærheten av å skrive og spille inn noe like monumentalt flott som Signe Marie Rustad. Jeg mer enn antydet det da den kom, og jeg fikk rett; «Die With Your Boots On» er årets låt i 2019.
For andre år på rad vil fraværet av særlig mye «listepop» være merkbart i min kåring av årets beste låter. Jeg vet det kan få meg til å fremstå som en sur, gammal gubbe, men jeg synes altså ikke dagens hitmusikk er noe særlig å mase med. Jeg er i utgangspunktet en stor tilhenger av «publikumsvennlig» popmusikk, men med unntak av Daniel Kvammen og Eva Weel Skrams «Einsam i lag», Anna Of The Norths «Dream Girl», Taylor Swifts «You Need To Calm Down» og Oscar Troys «We Dance» er den fraværende fra min Topp 50-liste.
Det betyr på den annen side at det er bedre plass til mer «seriøs» musikk, et uttrykk jeg dog benytter med en viss skepsis. Jeg har vanskelig for å kategorisere det ene som mer seriøst enn det andre, da jeg synes det fort glir over i elitisme og selvgodhet, men jeg foretrekker likevel en «litterær» sang som The Delines’ «The Imperial» fremfor Shawn Mendes og Camila Cabellos «Señorita». Jeg forstår riktignok hvorfor sistnevnte i motsetning til førstnevnte ble en gigahit i 2019 – den er catchy – men den når ikke inn blant mine favoritter.
Når det gjelder selve rangeringen blir den selvfølgelig mer og mer vilkårlig jo lenger ned på listen vi kommer. At «Die With Your Boots On», Malin Pettersens «Pause» og Vampire Weekends «This Life» innehar pallplasseringene er jeg ikke i tvil om, men at Sløtface’ «Telepathic» er på 18. plass og dermed bedre enn Ila Autos «Irene» på 22. plass er jeg egentlig ikke sikker på i det hele tatt. For ikke å snakke om Destroyers «Crimson Tide» på 44. plass kontra Patrick Watsons «Here Comes The River» på 48. plass. Det kunne antagelig også vært omvendt om jeg hadde satt opp listen en annen dag enn det jeg gjorde, og ikke hadde det spilt noen rolle heller.
La meg også nevne at hele 35 av 50 sanger er norske. Det er ikke det samme som å si at norsk musikk er bedre enn internasjonal musikk, men det betyr at hovedvekten av den musikken jeg spiller er produsert her til lands. Lister som denne er uansett subjektive av natur, og min Topp 50 er ikke ment som fasit på noe annet enn hva jeg personlig har satt størst pris på i 2019.
Nok prat, over til listen. Du finner lenker til musikken nederst på siden, både i Spotify og Tidal. Takk til alle de fantastiske artistene som har gjort 2019 til en fest.
Sjekk også: Årets beste album 2019