– Jeg var i studio med Bendik Hofseth da han spilte inn sin nye plate Atonement i fjor, og skjønte at Jan Erik Kongshaug var i ferd med å trappe ned. Responsen fra media var så laber etter at han solgte sitt Rainbow Studio at jeg følte noen måtte ta litt ansvar. Det kombinert med at jeg generelt er veldig opptatt av mange av platene og artistene han har skrudd lyd for, fikk meg til å tenke at denne hyllestjobben passet meg perfekt.
Christer Falck, velgjører, filantrop og fødselshjelper for musikkprosjekter han tror på, gir seg ikke. Det siste nå er en festival som gjør ære på Norges sannsynligvis fremste lydtekniker gjennom alle tider, Jan Erik Kongshaug, der offentliggjøringen selvsagt kommer som en overraskelse på hovedpersonen selv. 15. – 17. mars neste år skal blant annet Bendik Hofseth Band, Ketil Bjørnstad, Jon Eberson & Sigurd Hole, Jacob Young Quintet, Arild Andersen Trio, Knut Reiersrud, Bugge Wesseltoft, Nils Petter Molvær og Tord Gustavsen Trio hylle sin gamle tekniker på Cosmopolite og Belleville i Oslo.
Kongshaug har skrudd lyd på mer enn 4000 plater, hvorav rundt 700 av dem er utgitt på den eklektiske jazzlabelen ECM, de fleste i hans eget Rainbow Studio som han etablerte i 1984. Nå har han solgt studioet og ser angivelig frem mot en roligere pensjonisttilværelse. I tillegg til teknikergjerningen har Kongshaug også spilt på en lang rekke plater og har dessuten laget egen musikk.
Her er litt av historien om Kongshaug, sakset fra festivalens pressemelding:
Jan Erik Kongshaug ble født i Trondheim i 1944. 24 år gammel er han ferdig utdannet lydtekniker og skrur lyd for diverse gammeldans og svensktoppar, før han i mai 1970 får jobb som lydtekniker for Dexter Gordon og Karin Krog på albumet «Some Other Spring, Blues and Ballads» i Arne Bendiksen Studio. Dette er et album som blir lagt merke til verden over. Omtrent samtidig, i München i Tyskland, har Manfred Eicher, som nyutdannet kunstelev ved Academy of Music i Berlin, lekt med tanken om å starte sitt eget plateselskap som får navnet Edition of Contemporary Music…ECM.
Selakapets syvende album spilles inn av Jan Garbareks kvartett, bestående av Jan Garbarek selv, Terje Rypdal på gitar, Arild Andersen på bass og Jon Christensen på trommer. Albumet får tittelen «Afric Pepperbird». Manfred velger ut Kongshaug til å være lydtekniker på plata, og det blir det første møtet mellom Kongshaug, kvartetten og Manfred. «Afric Pepperbird» blir en gigantsuksess for både Jan Garbarek, ECM, og ikke minst for Kongshaug som heretter blir fast inventar i den tyske stallen.
I 2018 står Kongshaug notert med over 4000 innspillinger. «Recorded at Rainbow Studio, Oslo. Engineer: Jan Erik Kongshaug» regnes som et særlig kvalitetskjennetegn for lydopptak. Og det er få, eller ingen, lydteknikere som kan skilte med samme bragd. Å ha et eget lydbilde oppkalt etter seg.
Selv om det er jazz som ligger Kongshaugs hjerte nærmest, sier han at sjangeren er uvesentlig. «Det er to typer musikk, god musikk, og alt det andre». Det er mulig det er kjærligheten til god lyd som har vært mye av drivkraften til Kongshaug, men mest av alt er det hans lidenskapelige forhold til musikk. Og artister fra hele verden har stått i kø for å benytte seg av hans tjenester, noe som har resultert at han har jobbet med de største stjernene innen internasjonal jazz:
Pat Metheny, Keith Jarrett, Chick Corea, Gary Burton, Ralph Towner, Jack DeJohnette, Egberto Gismonti, Dave Holland, John Surman, Charlie Haden, Bill Frisell, David Darling, Paul Bley, Shankar, Mark Isham, Meredith Monk, Charles Lloyd, Annette Peacock, Anouar Brahem, Peter Erskine, Eberhard Weber, Tomasz Stanko og mange mange flere.
Siden ECM og jazz generelt ikke er blant Mitt liv som Eriks spesialområder, har jeg – på oppfordring fra ham selv – valgt å overlate jobben med å lage en spilleliste med musikk Kongshaug har vært involvert i til Christer Falck. Christer er fan, og han har peiling, så listen med hans 75 favoritter – Kongshaug fyller 75 til neste år – gjør definitivt jobben. Her er det mye jeg selv aldri har hørt, så takk til Christer for å ha gjort en fin-fin jobb! Da er det bare å sette av datoene i kalenderen, folkens!
Sjekk også: Jævla bra countrymusikk