I månedsskiftet mai/juni ble Heartland-festivalen på Egeskov Slott på Fyn arrangert for tredje år på rad med artister som øyaaktuelle Patti Smith og Lykke Li, samt The The, Van Morrison og flere andre. Jeg skrev denne artikkelen for Dagsavisen etter festivalen, men publiserer den her nå om noen skulle ha interesse av å lese om en festival utenom det vanlige.
Heartland er den nye festivalen «alle» snakker om. Årsaken er ikke nødvendigvis musikkprogrammet – som er mer enn bra nok – men alt det andre som kommer i tillegg; kunsten, samtalene og maten, samt åpenbart det faktum at festivalen arrangeres i spektakulært billedskjønne omgivelser på Egeskov Slott.
Festivalen finner sted på det enorme området som ligger rett utenfor hjemmet til grev Michael Ahlefeldt, og 18 000 publikummere var til stede hver dag uten at det føltes spesielt trangt. Første år var det satt av plass til 6000 mennesker, i fjor ble kapasiteten doblet til 12 000, og ytterligere 6000 ble altså lagt til i år. Dagsavisen fikk dessverre ikke greven i tale, men til dansk TV2 uttalte han at han tror festivalen vil ende på 25 000 publikummere per dag. Han har nemlig nok plass, må vite.
For dem som synes at månedsskiftet mai/juni er en vel tidlig start på den skandinaviske festivalsesongen har Janne Villadsen, utviklings- og kommunikasjonssjef for Heartland, dette å si:
– Det som er så fint med å arrangere festival her på slottet, er at slottsgartnerne har notert vær og temperatur siden tidenes morgen. Vi har gått 100 år tilbake i tid og funnet den weekenden der det aldri har regnet, forteller hun. Statistikken ble ikke brutt i år heller, langt ifra. Til tross for litt vind første dag skal det mye flaks til for å få så perfekt festivalvær som i år.
Egeskov Slott med tilhørende hager, parkanlegg og museer er til vanlig åpent for publikum i sommersesongen og en av Fyns viktigste attraksjoner, men er stengt under festivalen. Mange av de deltagende kunstnerne og artistene er grevens gjester og får bo i slottet, og selv om de bor i en del som er adskilt fra de rommene publikum har anledning til å besøke blir det i meste laget å holde styr på.
Heartland Festival er tuftet på fire pilarer; musikk, samtale, mat og kunst. Således er den ikke en musikkfestival selv om den kan se sånn ut med store navn som Van Morrison, Patti Smith, The The og LCD Soundsystem på plakaten. Hit kommer publikum like gjerne for maten, kunsten eller de mange samtalene som finner sted i to store telt under de tematiske paraplyene «Future Talks» og «Heartland Talks».
En spesiell attraksjon i år var Salman Rushdie. Daværende ayatollah Khomeini i Iran utstedte i 1989 en fatwa på den prisbelønte og ufrivillig kontroversielle forfatteren, og den er fremdeles ikke hevet. Trusselnivået anses ikke som like alvorlig i dag, men sikkerhetstiltakene rundt Rushdie var naturligvis større enn for de andre deltagerne under årets festival.
Det er unektelig noe spesielt over det å høre Rushdie og den sveitsiske kuratoren Hans Ulrich Obrist diskutere hvorvidt en følelse av tilhørighet er avgjørende for vår identitet, for deretter å gå ut i solen og slukke tørsten med en økologisk pilsnerøl i omgivelser fylt av kunst – skulptur, performanceartister, video og mye mer – og så igjen bivåne Annisette Koppel som skriker seg hes i front av The Savage Rose og bandets evig populære politiske rock. Ikke alle festivaler kan tilby en slik progresjon i programmet.
Det er neppe tvil om at festivalen har en «voksen» profil, men Janne Villadsen forteller at gjennomsnittsalderen ikke er høyere enn 37 år. Med tanke på at de største musikknavnene er Van Morrison, Patti Smith og The Savage Rose er det oppsiktsvekkende, og andre store trekkplastre som Lykke Li og LCD Soundsystem appellerer heller ikke til de aller yngste.
Dagsavisens primære fokus på festivalen var musikken, og selv om ingen av konsertene var direkte skjellsettende, var det en trivselens festival likevel. Særlig Patti Smith gjorde mye ut av seg og var overlykkelig over å spille på en festival med et så vakkert navn som Heartland, forsto vi fort. Vi ble blant annet belønnet med en versjon av Midnight Oils «Beds Are Burning» som hun og bandet aldri hadde spilt live før, og som på alle måter var passende.
Patti Smiths generelle «budskap» om fred og kjærlighet og å ta vare på hverandre og planeten, kler festivalen som hånd i hanske. Hun fyller hodene og hjertene til publikum med tydelige formaninger om ikke å la de mørke kreftene vinne. Ikke helt på samme måte som Pussy Riot, det russiske musikkollektivet som provoserte president Putin til å fengsle tre av medlemmene med begrunnelsen at de hadde bedrevet «hooliganisme motivert av religiøst hat». Ikke at Patti Smith er direkte mild i sin kritikk av det etablerte, men Pussy Riot har en noe mer agiterende tilnærming, for å si det slik, med anonymiserende signalgule balaklavaer og matchende trafikkvester.
Matt Johnson som er mannen bak pseudonymet The The var alene grunn nok for mange til å ta turen til Heartland. Hans mest kjente og kanskje beste sang heter nettopp «Heartland» og var nøkkelkutt på den nøkkelalbumet Infected fra 1986. Før vårens turné hadde ikke Johnson og The The hatt én opptreden siden 2002, så det var en konsert seriøst imøtesett av mange.
Ved siden av Matt Johnson selv var tre av fire musikere med fra tidligere inkarnasjoner av The The; James Eller, D.C. Collard og Earl Harvin. Gitaristen Barrie Cadogan fra bandet Little Barrie var eneste nye medlem. Den ferske versjonen av The The var til de grader habil, men konserten ble dessverre en noe ujevn affære. Klare høydepunkter var «Heartland», «Armageddon Days Are Here (Again)», «Sweet Bird Of Truth» og «Slow Emotion Replay». Og selv om D.C. Collard selvsagt ikke er Jools Holland (som spilte på originalen), sørget han for å sette publikum ettertrykkelig i kok med den lange pianosoloen i avsluttende «Uncertain Smile».
Heartland har to musikkscener, men det spilles ikke hele tiden. Derfor er det lettere å søke litt fred og ro her enn på festivalen av typen Roskilde eller Øya. I tillegg til å ha lagt beslag på et stort område med flere «frisoner» der det er lett å trekke seg tilbake, er også den generelle profilen langt roligere.
En festival tuftet på tre andre stolper enn musikk tiltrekker seg naturlig nok et helt annet publikum også. Mange kommer ikke for musikken i det hele tatt, men ser den som mer av en bonus, noe å høre på «til maten». Og mat i Heartland-øyemed betyr at vi skal lære noe om hvor maten vår kommer fra og at den handler om «den verden vi lever i og den kulturen vi ønsker å skape sammen», slik festivalledelsen har valgt å formulere det.
Matprogrammet er kuratert etter samme prinsipper som de andre tre pilarene, og de inviterte foredragsholderne har en felles tilnærming til temaet med tanke for bærekraft, dyrevelferd, økologi, kosthold og så videre, klare utfordrere til den store matindustrien.
Mange viktige stemmer både internasjonalt og fra Danmark var til stede, blant dem Matt Orlando fra restauranten Amass, Henning Wiesinger fra «prinsipplandbruket» Steensgaard, sankeren Thomas Laursen, biologen Evarist March som er rådgiver for den spanske topprestauranten El Celler de Can Roca og den populære «brødsheriffen» Peter Fröhlich. I tillegg var Michelinkokken Christian Puglisi en slags offisiell festivalkokk med flere daglige bordsetninger der publikum kunne bestille et stort bankettmåltid gjennom hele festivalen med syv forskjellige retter fra hans forskjellige restauranter, blant dem Relæ og Manfreds.
Det var selvsagt også mer enn nok muligheter til å spise godt og sunt. Den berømte thairestauranten Kiin Kiin hadde egen bod, Københavns angivelig beste burgersjappe Gasoline Grill var på plass, du kunne få økologisk is fra Ærø og smake på insekter hos Bugging Denmark.
Les også: Helles store reportasje om mat og drikke på Heartland
Naturvinentusiasten Solfinn Danielsen som driver forretningen Rødder & Vin i København hadde egen vinbar med kresent utvalg, og her kunne du forsyne meg kjøpe hele flasker med vin og få ordentlige glass. Han oppfordret kundene til å returnere glassene, men måtte nok notere seg for en del svinn i løpet av weekenden. Solfinn var også gjest i en podcast som ble innspilt under festivalen der publikum fikk både smaksprøver og økt kunnskap om naturvin.
Festivalens fremtidsrettede profil er kanskje aller mest tydelig i pilarene kunst og samtale. Særlig innenfor samtaleprogrammet ble det diskutert lenge og kyndig om hvordan verden vil komme til å se ut i fremtiden, om hvor vi er på vei som individer og samfunn. I teltene som huset «Future Talks» og «Heartland Talks» kunne man få intellektuelt påfyll i en verden som kanskje trenger det mer enn noen gang i møte med fake news, sosiale medier og klikkhungrige nettaviser.
Ved siden av Salman Rushdie var andre spennende navn forfatteren Peter Høeg, multikunstneren Tracey Emin, forsker og overlege Jens-Christian Holm, Sonic Youth-medlem Kim Gordon og den norske Skam-skaperen Julie Andem.
Se også: Bloggen Tenk Koffert har en nydelig reportasje/bildespesial fra årets Heartland Festival
Det er ikke så lett å få med seg alt man har lyst til på en festival som denne, men kunsten er uansett rundt deg på alle kanter, inkorporert i selve festivalopplevelsen, i form av performanceartister/skuespillere, video- og lydinstallasjoner, skulpturer og mye mer. Og som om ikke alt dette er nok i seg selv, har du alltid Egeskov Slott i bakgrunnen med sine spisse tårn, nydelige vollgrav og velfriserte hage- og parkanlegg. Heartland er med andre ord ikke som andre festivaler.
Se også: Grunnkurs i countrymusikk i ti enkle leksjoner – med spilleliste
HEARTLAND FESTIVAL
Årlig festival på Egeskov Slott på den danske øya Fyn. 2018 var tredje år. I 2019 blir festivalen avholdt i tidsrommet 30. mai til 1. juni.
Årets kapasitet: 18 000 per dag
Blant artistene/deltagerne: Patti Smith, Van Morrison, The The, LCD Soundsystem, Salman Rushdie, Tracey Emin, Peter Høeg, Kim Gordon, Julie Andem, Christian Puglisi, Matt Orlando, Allora & Calzadilla
Praktiske hensyn: Festivalen har et eget campingområde. Nærmeste byer med gode overnattingsmuligheter er Svendrup, Faaborg og Odense.