Det siste halvåret har jeg vært litt ekstra opptatt av å lete opp spennende coverlåter, og i januar publiserte jeg derfor et par innlegg her på bloggen, her og her. De inneholdt hver sin spilleliste med 100 kule eksempler på dette ofte omdiskuterte konseptet som – ideelt sett – går ut på å gjøres andres sanger til dine egne.

Mer enn fire måneder etter siste liste er jeg klar med nummer tre i «serien». Her er atter 100 coverlåter jeg synes har en del å fare med. Det skal nevnes at de i varierende grad skiller seg fra originalene. Ingen er til forveksling like – det er bare kjedelig og ikke minst unødvendig – men noen står klart bedre på egne ben enn andre i den forstand at de virkelig har vært gjenstand for overhaling.

Det er viktig å presisere at ingen av disse tre spillelistene mine gjør noe forsøk på å kåre de beste coverversjonene eller at du finner noen annen form for rangering. Til denne tredje runden finner du simpelthen covere jeg av forskjellige årsaker synes er dritfine, hverken mer eller mindre. Blant dem er «Complainte Pour Ste. Catherine» (original Kate & Anna McGarrigle, covret av Kirsty MacColl), «Thin Line Between Love & Hate» (The Persuaders/Pretenders), «Fast Car» (Tracy Chapman/Luke Combs), «Mystery Train» (Junior Parker/The Band), «Time» (Tom Waits/Rosanne Cash), «Leopardskinnsbunadshetta di» (Bob Dylan/Tom Roger Aadland), «The Drugs Don’t Work» (The Verve/Luke Sital-Singh), «Elusive Butterfly» (Bob Lind/Marc Almond), «Running Up That Hill» (Kate Bush/Placebo) og «Edith And The Kingpin» (Joni Mitchell/Herbie Hancock med Tina Turner).

Med det ønsker jeg god fornøyelse og forhåpentligvis også noen nye oppdagelser innen musikkens vidunderlige verden.