Det danske forlaget Faraos Cigarer nærmer seg slutten på sine nyutgivelser av Corto Maltese, det udiskutable hovedverket til den italienske kunstneren og tegneserieskaperen Hugo Pratt (1927-1995). Det helt ferske Helvetia fra 1987 (tidligere utgitt under tittelen Alkymiens rose på Carlsen Comics i 1989) er såvidt jeg kan forstå den nest siste i serien av praktutgaver av det jeg anser å være en av tidenes mest fascinerende tegneserier. (Det er kun Corto Malteses ungdom fra 1983 som ikke er utgitt på nytt.)

Det er selvsagt synd å si at Helvetia på ingen måte tilhører mine favoritter blant fortellingene om fribytteren og eventyreren Corto Maltese. I likhet med det siste Corto-albumet Pratt laget, Mu (1992), er forfatteren så langt inne i metafysikkens verden via myter og sagn som i Helvetia spenner fra de bibelske skrifter via legenden om kong Arthur og inn i filmens verden med King Kong i begynnelsen av det tyvende århundret, at det blir litt mye av det gode. Det sagt er ikke historien uten kvaliteter, men i motsetning til for eksempel mesterverket Legenden om Venedig (1977) som også beveger seg på flere plan, er det mindre av den poetiske nerven Pratt tilførte sin kyniske antihelt i de tidligere historiene.

IMG_0172

Helvetia og dens lekne vandring mellom drøm og virkelighet, myter og sannhet, er likevel fascinerende, og i likhet med så å si alt Hugo Pratt skrev og tegnet, er det ikke en historie som slipper så lett. Pratts holdning til det overnaturlige er vanskelig helt å fastslå, men med en oppvekst som mest fant sted i Venezia er det ikke underlig at han som kunstner var opptatt av å se det magiske som omgir oss. Det er en by som skjuler sine hemmeligheter godt, og for en mann med en såpass nysgjerrig natur som Pratt er det ikke forbausende at han i sin kunst valgte å snu en og annen sten for å se hva som befant seg under den.

Sjømannen Corto Malteses vandring gjennom de historiske begivenhetene som fant sted både før og etter første verdenskrig, over hele verden, er blant de viktigste bidragene til å gjøre tegneserien som sjanger til kunst. Ikke et vondt ord om Donald Duck, Pondus, Asterix, Fantomet eller Tarzan, men Pratts mange serier og ikke minst dem om Corto Maltese, er noe helt annet.

Hugo Pratt

Corto Maltese: Helvetia

Faraos Cigarer