Björk er blant verdens fremste artister av et visst format som har profilert musikken sin på en gjennomtenkt og helhetlig måte med videokunst. Utstillingen Björk Digital som er på turné rundt i verden etter åpningen i Sydney i fjor er nå i Barcelona, og la meg si det slik: Er du i Barcelona før siste utstillingsdag 24. september, MÅ du se den.
Du må kjøpe billetter på forhånd, og det gjør du her.
Virtuell virkelighet har vært et begrep siden den franske dramatikeren Antonin Artaud lanserte det i essaysamlingen Le Théâtre et son double i 1938. Den engelske oversettelsen av Artauds «la réalité virtuelle» ble «virtual reality» og er det første registrerte tilfellet av begrepet. Det fikk en ny aktualitet da den amerikanske science fiction-forfatteren William Gibson i novellen Burning Chrome i 1982 brukte begrepet «cyberspace» der han beskrev en ny, virtuell virkelighet i en ikke altfor fjern fremtid.
Siden den gang har vi lest om og sett og forestilt oss en virtuell virkelighet der du med spesielle briller og hodetelefoner, hjelmer, hansker og andre hjelpemidler skal kunne gå inn i en annen «dimensjon». I filmens verden har vi sett mye gøy, men selv har jeg aldri hatt på meg slike VR-briller før og «debuterte» således på utstillingen Björk Digital for noen uker siden. Kort oppsummert: Jævlig kult!
Men jeg foregriper begivenhetenes gang. Björk Digital er mer enn en virtual reality-utstilling. Den fokuserer på den islandske artistens videokunst og deler av hennes visuelle uttrykk, der VR er et av flere elementer. Størsteparten av utstillingen kretser rundt hennes foreløpig siste album Vulnicura, en oppbrudds/skilsmisse-plate utgitt i tre versjoner: En «vanlig» studioversjon, en liveversjon og en variant med strykerarrangementer. I tillegg til musikken er det visuelle en sentral del av Vulnicura-pakka med helt spesielle videoproduksjoner til noen av sangene.
Se også: Vulnicura live i Reykjavik
Selv sier hun følgende: I think we need to put humanity into technology – the soul. It’s about using technology to get closer to people, to be more creative.
Det er et interessant perspektiv som du kan ta pulsen på gjennom denne utstillingen. Er det én ting Björk lykkes med er det nettopp å menneskeliggjøre teknologien. Det er kanskje ikke så dumt i en tid der kunstig intelligens blir mer og mer til stede i hverdagen. Netflix, Amazon, Tesla, Uber og Google er bare noen av selskapene som benytter moderne robotteknologi, og det kommer hele tiden nye til, med flere og flere bruksområder.
De besøkende på Björk Digital slippes inn i puljer på maks 25 personer og geleides fra rom til rom av guider som forklarer hva som skjer hvert sted. Den mest «normale» opplevelsen er den første. Her vises to marginalt forskjellige videoversjoner av «Black Lake» på to vegger. 50 høyttalere plassert forskjellige steder i rommet skal så gi forskjellige nyanser og lytteropplevelser mens du beveger deg rundt.
I neste rom blir du møtt av 25 runde stoler festet i gulvet. De roterer, og her får du på deg virtual reality-utstyr for å se «Stonemilker»-videoen. Den er spilt inn i 360 grader på en øde islandsk steinstrand med Björk i flagrende gul kjole. Ved å snurre rundt på stolen kan du se «alt». Siden videoen er filmet i 360 grader blir Björk følgelig borte innimellom, men vips så dukker hun opp igjen. Og når hun står der i tre versjoner samtidig blir VR-opplevelsen ganske heftig.
Se den her, men vit at det er MYE kulere med VR-briller på:
Det er imidlertid ingenting sammenlignet med det som venter i rommet der du får se sangen «Notget». Her får du samme utstyr med VR-briller og hodetelefoner, men du får også to joysticks som forvandles til hender. Med disse kan du «male» streker i lufta mens Björk danser rundt deg på alle kanter, og du kan strekke hendene «inn» i henne og rundt henne. Dette gir en seriøs pekepinn på hva VR kan være – og hva det kan bli.
Her er den «vanlige» videoen til «Notget». Virtual Reality-versjonen du opplever med joysticks og fullt utstyr er dog noe ganske annet:
Utstillingen har flere spesielle opplevelser å by på, blant annet «Mouth Mantra» som er filmet inne i munnen til Björk. Det har ikke med at jeg er spesielt sart av natur, men VR kan være overveldende for sansene, og da jeg så denne følte jeg et visst ubehag, en begynnende kvalme. Det til side er «Mouth Mantra» et fascinerende stykke videokunst, ingen diskusjon!
Det finnes også et eget rom der du kan slappe av på myke puter så lenge du vil og se alle de gamle musikkvideoene hennes. Det gir ytterligere perspektiver på en artist som har en adskillig større agenda enn kun å lage musikk. Helt til slutt får du en innføring i touchscreenversjonen av 2011-albumet Biophilia. Den er angivelig også brukt i skoleverket flere steder.
Björk Digital er en opplevelse du ikke vil være foruten. Kjenn din besøkelsestid.
Les også: David Bowie-utstillingen i Barcelona
Se en videoteaser fra utstillingen her: