The Cartel er den amerikanske badassforfatteren Don Winslows etterlengtede oppfølger til hans definitive hovedverk, 2005-utgivelsen The Power Of The Dog (norsk oversettelse, I hundenes vold) om fremveksten av den moderne narkotikakriminaliteten i Mexico, der grunnlaget for dagens hypervoldelige kartellvirksomhet ble lagt. I likhet med den første boken er også The Cartel en murstein av en spenningsroman, og om den første boken sjokkerte med sine tidvis ubegripelige voldsscener er ikke denne bedre. Tvert imot.

The Power Of The Dog og The Cartel er bøker som er vonde å lese all den tid vi vet at volden ikke er overdrevet, men har rot i virkelighetens grusomheter utført av fullstendig skruppelløse kriminelle uten den minste respekt for et menneskeliv og som uten å blunke er villige til å påføre andre uutholdelig smerte og uutholdelig sorg. Den stadig pågående krigen om territorier, smuglerruter og innflytelse er som en hvilken som helst annen krig, med tortur, terror og trusler, tyveri av eiendom og påfølgende kolonisering, og bunner i begjær etter makt og penger.

LES OGSÅ: Hjelp, jeg er blitt Kindle-bruker!

Skillelinjene mellom protagonist og antagonist er i beste fall vage i The Cartel. Bokens to sentrale personer er Art Keller, desillusjonert amerikansk narkotikabekjemper med vide fullmakter og Adán Barrera, den fryktede lederen for Sinaloa-kartellet. I The Power Of The Dog fikk Keller sin mann til slutt, og Barrera sitter i amerikansk forvaring i vente på rettssaken som skal sende ham i fengsel for resten av livet. Keller har på sin side trukket seg tilbake som birøkter i et munkekloster etter alle grusomhetene han både har bevitnet og vært delaktig i.

Det tar ikke mange sidene i The Cartel før Barrera har inngått en avtale med påtalemyndighetene som innebærer at han skal få sone dommen i Mexico og blir utlevert til sitt hjemland og plassert i det fryktede Puente Grande-fengselet. Men Adán har penger, makt og venner i høye kretser, og er følgelig raskt i stand til å rømme fra fengselet der han i noen måneder lever en svært luksuriøs tilværelse. Flukten vekker Art Keller fra dvalen, og han setter nok en gang alt inn på å fakke Barrera.

Dette er det fiktive rammeverket for en roman som er basert på faktiske hendelser som fant sted i Mexico og Guatemala i årene 2004 til 2012. Vi blir tatt med på en reise inn i en verden av sanseløs vold og tortur, kynisme og korrupsjon som går til topps i meksikansk politikk og som heller ikke fremstiller amerikansk etterretningstjeneste eller begge lands politiske og økonomiske interesser spesielt vakkert. Fra maktens sirkler i Mexico City til «badeparadiset» Acapulco, inn blant journalister og bloggere i krigssonen Ciudad Juárez og det militært okkuperte Valverde, blir vi vitner til sadisme og grusomheter som minner mistenkelig om det vi ser utført av IS i dag, men også heltemot som kanskje er enda vanskeligere å forstå under forhold som disse. Du kan trygt si Mexico har fått sin skjerv av dritt, og nasjonen trenger på ingen måte å ta skylden for alt som skjer her alene. Markedet for narkotikaen ligger primært på den andre siden av grensen i nord, i USA spesielt og i mindre grad i Canada. Forfatteren påviser også forbindelseslinjer til fryktede ‘Ndrangheta i Calabria sør i Italia som i dag er verdens mektigste forbryterorganisasjon.

LES OGSÅ: 10 tips til perfekt ferielektyre

Det er i det hele tatt et formidabelt stykke arbeid Don Winslow har begått med disse to bøkene. Han har skrevet en rekke røverromaner som The Death And Life Of Bobby Z, California Fire And Life og Savages der han berører narkotikakriminaliteten i grenseområdene mellom USA og Mexico, men det er for rent pjatt å regne sammenlignet med The Power Of The Dog og The Cartel. Her går han ekstremt grundig og dokumentarisk inn i materien, og forteller en marginalt alternativ historie med sine fiktive hovedpersoner. Vi blir likevel kjent med virkelige hendelser, organisasjoner, politikk, og så videre og så videre. Den fryktede terrororganisasjonen Los Zetas vies mye plass, og de forskjellige kartellene og maktkampene dem imellom som fant sted i starten av dette årtusenet er i størst mulig grad autentisk. Vi får også se hvordan sosiale medier i større og større grad benyttes av kriminelle organisasjoner som propaganda- og skremselskanaler. Men grunnen til at romanens tittel er i entall er at det argumenteres for at hele maktstrukturen – de forskjellige kartellene og forbryterorganisasjonene, våpenprodusenter, myndighetene i USA og Mexico, forretningsmenn, eiendomsbaroner, kort sagt de fleste med økonomiske interesser – utgjør ett stort kartell, ikke flere små. Det er mulig du betraktes som kommunist for å mene noe sånt i USA, men Winslow har utvilsomt et poeng.

Jeg innrømmer glatt at den virkeligheten han beskriver skremmer vettet av meg, og det er fordi jeg vet den finnes. Det er når du leser slike ting som dette, i nyhetsartiklers eller romans form, at du skjønner hvor ufattelig priviligerte vi er i lille Norge. Vi skånes for mye.

Jeg tror nok også vi kan avslutte med følgende konklusjon: The Cartel er årets definitive spenningsroman.

Don Winslow

The Cartel

Knopf