20 favoritter som ikke kan strømmes

crowell 1050x410 - 20 favoritter som ikke kan strømmes
Det meste Rodney Crowell har utgitt er tilgjengelig i strømmetjenestene, men ikke alt.

Jeg mener med hånden på hjertet at streaming – eller strømming – er et genialt tilskudd til måten vi som forbrukere har tilgang til musikk på. For 99 kroner måneden kan du eksempelvis abonnere på Spotify, Tidal eller Apple Music og ha adgang til et musikkbibliotek vi for ti år siden knapt kunne forestille oss. På toppen av det hele kan all denne musikken spilles av via en app i en håndholdt computer vi stadig kaller mobiltelefon. Tygg litt på den, 1995!

Etter mange års fravær er artister som The Beatles, Neil Young, Prince og andre som har holdt igjen tilgjengelige, men stadig gjenstår Peter Gabriel og enkelte andre. Stort sett er det dog fritt frem for å høre så å si hva du enn kan komme på av gamle favoritter – og oppdage artister du ikke kjenner så godt til eller kanskje ikke har hørt om i det hele tatt. For 99 kroner per måned er det en latterlig god deal, og selv om lydfolk mener at MP3 suger får det heller være når du tross alt kan høre all denne musikken praktisk talt gratis. Kjøp heller de platene du virkelig vil ha, er min klare oppfordring da.

Se også: 10 coverlåter som overgår originalene

Men det er stadig en del mindre og noe mer obskure artister som ikke er tilgjengelig, eller deler av større eller mindre kataloger som ikke finnes på noen strømmetjenester. Her har jeg samlet et utvalg låter i YouTube-linker som jeg virkelig gjerne skulle hatt i Spotify også for å kunne innlemme i spillelister og ha noe enklere tilgang til. At veldig mange av dem er fra 80-tallet er for øvrig ikke tilfeldig.

Hoodoo Gurus – “I Want You Back” (1984)

Det australske garasjerock- eller powerpopbandet Hoodoo Gurus er smertelig fraværende fra strømmetjenestene og sårt savnet. Her kom blinkskuddene tett som hagl i en periode, og “I Want You Back” er et av bandets virkelige høydepunkter, en tidløs popperle.

Wagoneers – “I Wanna Know Her Again” (1988)

Countryband fra Austin, Texas som debuterte med den fantastiske platen Stout & High i 1988 og fulgte opp med nesten like fine Good Fortune året etter. Deretter ble det tyst før de ga ut samleplaten The Essential Wagoneers i 2011 og spilte noen konserter i den anledning. Frontfigur Monte Warden har også gjort seg bemerket som soloartist.

Nathalie Archangel – “Mr. Perfect For Me” (1987)

Opp med hånda, alle som husker Nathalie Archangel! Ingen? Hun er en amerikansk singer/songwriter som ga ut to plater, Nathalie Archangel (1987) og Owl (1991) før det ble stille og hun vendte tilbake med nytt materiale ut av det blå for noen få år siden. Men det er debutalbumet som er beholdningen, en popklassiker av en annen verden, produsert av David Kahne (Bangles). “Mr. Perfect For Me” er bare toppen av isfjellet. Finner du denne LPen, kjøp den!

Tim Scott – “Swear” (1983)

Tim Scott (McConnell) utgir i dag musikk under aliaset Ledfoot og har vært bosatt i Oslo siden tidlig 90-tall eller deromkring, men som ung og lovende ga floridamannen ut en mini-LP, Swear, og en “ordentlig” LP, The High Lonesome Sound, i 1983 og 1987. To strålende plater, der jeg setter aller størst pris på tittelkuttet fra førstnevnte. For øvrig finner du originalen til “High Hopes” på The High Lonesome Sound. Tim spilte den inn på nytt med bandet Havalinas i 1990, og ikke minst gjorde Bruce Springsteen sangen kjent for et større publikum da han spilte den inn (for andre gang) til albumet med samme navn (2014).

The Adult Net – “Waking Up In The Sun” (1986)

Amerikanske Brix Smith (født Laura Elisse Salenger) var en gang i tiden gift med The Falls Mark E. Smith, og på 80-tallet hadde hun sitt eget band The Adult Net. De ga bare ut et album, The Honey Tangle i 1989, som blant annet inneholdt en nyinnspilling av “Waking Up In The Sun”. Her finner du den vesentlig bedre originalen som ble utgitt som single i 1986.

Jonathan Richman & The Modern Lovers – “That Summer Feeling” (1983)

Det finnes noen Jonathan Richman-plater i strømmetjenestene, men langt ifra alle. Det største savnet er 1983-albumet Jonathan Sings! som blant annet inneholder hans aller beste sang og det som kanskje også er verdens fineste sommersang, “That Summer Feeling”.

Randy Travis – “Young Guns”

Det meste av Randy Travis er tilgjengelig overalt, men ikke denne obskure B-siden fra 1988-singlen “Honky Tonk Moon”. “Young Guns” er en glitrende gunfighter ballad som er noe av det kuleste Travis har spilt inn, og så vidt jeg vet har den ingenting med filmen av samme navn å gjøre, selv om den kom samme år. Videoen du ser her en såkalt “fan video”. Dette er selve definisjonen på begrepet “skjult perle”.

Human Radio – “Me & Elvis” (1990)

“Me & Elvis” var Memphis, Tennessee-bandet Human Radios eneste hit, hentet fra deres eneste plate som kom i 1990. De ble faktisk gjenforent i 2015 og ga ut en ny plate da som er å finnes på alle strømmetjenester, men debuten er stadig smertelig fraværende. Og denne singlen var – og er – et glimrende, supercatchy tilskudd til elviskulturen.

Rodney Crowell – “She Loves The Jerk” (1986)

Street Language er langt ifra Rodney Crowells beste album, men det er på ingen måte så svakt at det bør utelates fra strømmetjenestene. Det største tapet i så måte er denne nydelige versjonen av John Hiatts “She Loves The Jerk”, en nydelig poplåt med 50-tallsharmonier, en passelig dose jingle-jangle-stemning og stor 80-tallsproduksjon.

Judy Cheeks – “I Still Love You” (1988)

Soul/R&B-sangerinnen Judy Cheeks debuterte med et bluesalbum produsert av Ike Turner i 1973, og har hatt en humpete, for ikke å si rotete, karriere siden den gang. Nesten ingenting av det hun har gjort er å finne på strømmetjenester, og for meg er popsinglen “I Still Love You” fra 1988 det store savnet. Her er videoen.

Tom Robinson – “Still Loving You” (1986)

Altfor store deler av Tom Robinsons diskografi er fraværende fra strømmetjenestene, ikke minst Sector 27-albumet og soloplatene North By Northwest, Hope & Glory og Still Loving You. Her er tittelkuttet fra sistnevnte, et nydelig stykke hvit soul, og en av Robinsons aller fineste sanger.

Ewan McGregor & Nicole Kidman – “Come What May” (Remix) (2001)

Hvorfor denne remiksen av nydelige “Come What May” aldri er sluppet digitalt er vanskelig å forstå. Jeg tror den opprinnelig ble utgitt som bonusspor på en CD-single med originalen fra filmen Moulin Rouge! i balladeform, men denne remiksen for dansegulvet er helt overlegen. Sangen var opprinnelig ment for filmskaperen Baz Luhrmanns forløper til Moulin Rouge!, William Shakespeare’s Romeo + Juliet, skrevet av ringreven David Baerwald, men havnet her i stedet og ble fremført av filmens to hovedrolleinnehavere. “Videoen” som inneholder klipp fra filmen kler for øvrig sangen veldig godt, spesielt her i remikset versjon.

Jules Shear – “Just Another Railroad Train” (2000)

Jules Shear har blant annet skrevet låter som er brukt av Bangles og Cyndi Lauper, var Aimee Manns kjæreste og objekt for hennes lidelsessang “J For Jules” som hun skrev da hun frontet ‘Til Tuesday, og har gitt ut en rekke plater både som soloartist og i bandsammenheng. Noe er tilgjengelig i strømmetjenestene, men ikke denne fabelaktige poplåta fra 2000-albumet Allow Me. Det er en skam!

Lone Justice – “Don’t Toss Us Away” (1985)

At Shelter, den andre platen til Lone Justice, ikke er tilgjengelig er til å leve med, men at det selvtitulerte debutalbumet deres ikke er det, er en skandale. Det er en av 80-tallets aller beste utgivelser i mine ører, og countryballaden “Don’t Toss Us Away” er en av de store innen sjangeren. Jeg tror kanskje ikke Maria McKee har sunget bedre hverken før eller senere. Et mesterverk av en låt!

Lick The Tins – “Can’t Help Falling In Love” (1985)

Londonbandet Lick The Tins hadde vært glemt i musikkhistorien om det ikke var for denne “keltiske” versjonen av “Can’t Help Falling In Love”, opprinnelig innspilt av Elvis Presley og siden gjort i en milliard andre versjoner. Den er å finne på bandets eneste album, Blind Man On A Flying Horse, og var prominent til stede i John Hughes-filmen Some Kind Of Wonderful, men det er ikke spor av Lick The Tins i strømmetjenestene av den grunn.

Hipsway – “Ask The Lord” (1985)

Skotske Hipsway hadde et knippe mindre hitsingler midt på 80-tallet, og sammen med “The Honeythief” og “Broken Years” var “Ask The Lord” den store i mine ører. Dessverre er bare den førstnevnte tilgjengelig i strømmetjenester, så her kjører vi “Ask The Lord”.

Sons Of Heroes – “Strange Eyes” (1983)

Jeg vet ingenting om Sons Of Heroes, men jeg husker at jeg så denne videoen på Sky Channel og elsket den intenst. Singlen befinner seg stadig i hylla mi, og det er kanskje ikke rare greiene å snakke om, men en låt jeg bare ikke klarer å gi slipp på. Jeg er spesielt begeistret for den akustiske gitarsoloen som kommer inn på cirka 2:10-merket.

The Montrose Avenue – “Yesterday’s Return” (1998)

Engelsk band som ga ut én plate, Thirty Days Out. Selv har jeg kun hørt denne ene sangen som var med på en Mojo-CD og som jeg mener er stor popmusikk, litt Lilac Time-aktig, men noe mer stilsikkert kommersielt. Som om det hjalp. The Montrose Avenue kom og forsvant før noen hadde fått med seg noe som helst. Bandets claim to fame er i ettertid trommeslageren Matt Everitt som er blitt en kjent radiovert for BBC.

Buzzin’ Cousins – “Sweet Suzanne” (1991)

Tidenes supergruppe – John Mellencamp, Dwight Yoakam, John Prine, Joe Ely og James McMurtry – ble samlet under navnet Buzzin’ Cousins for å fremføre sangen “Sweet Suzanne” som Mellencamp hadde skrevet for soundtracket til filmen Falling From Grace som han også regisserte og spilte hovedrollen i etter et originalmanus av forfatteren Larry McMurtry, mannen bak klassikere som Lonesome Dove og The Last Picture Show. Filmen tryna, men soundtrackalbumet gjorde vei i vellinga høsten 1991, og “Sweet Suzanne” var det store høydepunktet.

Big Sound Authority – “A Bad Town” (1985)

Engelsk band som jeg elsket. Dette er solid hvit soul der de to vokalistene Tony Burke og Julie Hadwen hadde tatt kontakt med Paul Weller som da var i gang med sitt Style Council-prosjekt og en label han startet ved navn Respond Records. Det ble aldri noe samarbeid mellom Respond og Big Sound Authority som heller signet med MCA. Ikke at det hjalp stort. Etter ett album var det over og ut for bandet, men de etterlot som noen ordentlig fete låter, ikke minst “A Bad Town”.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *