Det er virkelig ikke hver dag vi våkner til en ny David Bowie-single, og definitivt ikke en som er så bra som «Lazarus». Etter utgivelsen av den intenst spennende, sterkt eksperimentelle «Blackstar» (se videoen her), tittelkuttet fra Bowies kommende album som utgis på 69-årsdagen hans 8. januar, har forventningene vært skrudd kraftig opp, og med «Lazarus» er de ikke blitt mindre. De to tidligere utgitte låtene «Sue (Or In A Season Of Crime)» og «‘Tis A Pity She Was A Whore» er for øvrig nyinnspilte for albumet, og de er jo også strålende. I motsetning til både disse og «Blackstar» låter «Lazarus» nesten konvensjonelt, men bare nesten. Forskjellen ligger i at «Lazarus» er lettere å gripe tak i. Det er en dypt stemningsfull og mektig orkestrert ballade, som veksler mellom helt nedpå partier og store utblåsninger. Det er også veldig kult å høre basstemaet spilt av Tim Lefebvre. Det er som å høre Simon Gallup i The Cure anno Faith (1981). Bowie selv synger klokkeklart og sterkt: «Look up here, I’m in heaven/I’ve got scars that can’t be seen», åpner han til tonene av en frenetisk gitar og er i gang. Lazarus er for øvrig tittelen på Bowies off-Broadway-musikal basert på The Man Who Fell To Earth, der han har skrevet fire nye låter. «Lazarus» er såvidt jeg forstår den eneste av de fire som er med på Blackstar. Du verden, som jeg gleder meg til å høre hele albumet, og heldig som jeg er skal jeg på en eksklusiv forhåndslytting i ettermiddag. Lykke!