2010-2019 – de 100 beste albumene

For noen dager siden publiserte jeg listen over mine 200 favorittlåter fra tiåret vi nettopp har lagt bak oss, og nå er det tid for den noe mer «høytidelige» albumlisten. Jeg er old school i den forstand at jeg elsker albumformatet dypt og inderlig, og setter stor pris på en samling sanger, der det ofte, men ikke alltid, eksisterer en rød tråd som binder dem sammen.
Albumformatet er blitt spådd dødt eller døende i økende grad de siste par tiårene, og det er brukbart ironisk at det nå i strømmingens tidsalder og rotløsheten som følger med den er oppstått en reaksjon på nettopp dette, i form av en ny interesse for deilige tolvtommers vinylplater. Riktignok er salgspotensialet beskjedent for et overveldende flertall artister, men om publikummet er lite er det iallfall hengivent. Albumformatet nyter betydelig anseelse i 2020, og det er det ikke alle som hadde sett for seg. Til dere sier jeg bare «pah»!
2010-tallet har vært en fest for albumet som fenomen. Riktignok har hitmusikken endret seg i den forstand at stadig flere «kommersielle» popartister og store plateselskap satser det de kan på det digitale singleformatet, men for artister med ambisjoner i andre retninger enn å skulle nå toppen av verdens hitlister har albumet forblitt en komfortabel liten eske å plassere musikken i. Jeg tror ikke det kommer til å endre seg nevneverdig i årene som kommer heller.
Har så det siste tiåret holdt mål rent musikalsk? For min del er svaret innlysende: Ja!
Her er mine 100 favoritter fra årene 2010 til 2019, forsøksvis rangert etter beste evne, men i den vissheten om at rangering av noe som helst er basert på generell dagsform mer enn noe annet. Det ligger aldri objektive årsaker bak hvorfor en plate oppfattes som bedre eller dårligere enn en annen.
33 av platene er med norske artister, og som jeg har skrevet mange ganger før i tilsvarende sammenhenger skyldes det høye antallet at jeg benytter en veldig stor del av min ledige tid til å høre på ny norsk musikk. I forlengelsen av det har jeg også skrevet en god del om hvor bra det står til med norsk musikkliv for tiden. Ikke på noe tidligere tidspunkt i historien har det vært flere dyktige utøvere og låtskrivere her til lands enn nå, og denne listen gjenspeiler det på en måte lister for tidligere tiår ikke ville gjort.
Når det gjelder kvinnelige kontra mannlige artister står det dessverre litt dårligere til. Avhengig av hvordan du teller (om et band har kvinnelig frontfigur som ikke nødvendigvis skriver låtene eller hvorvidt det er snakk om samarbeidsprosjekter) er 32 av platene med kvinnelige artister. Det er ikke dårlig, men kunne nok vært bedre. Jeg tror det likevel forholdsvis høye antallet er et uttrykk for at kvinnelige artister gjør seg mer og mer gjeldende – og at jeg stadig oftere har kvinnelige artister blant mine foretrukne valg. Eksempelvis var seks av mine topp 10-album fra 2019 med kvinner i bærende roller, blant dem de fire øverste, med Signe Marie Rustad og Lana Del Rey helt i tet.
Apropos min albumliste av i fjor må jeg også nevne Nick Cave And The Bad Seeds’ fascinerende Ghosteen som jeg plasserte på 17. plass. Den har vokst såpass på meg i ettertid at jeg følte den måtte inn på listen over tiårets beste plater. Derfor plasserte jeg den på en beleilig 100. plass, vel vitende om at den «egentlig» hører hjemme høyere oppe, underforstått at den i løpet av de neste månedene temmelig sikkert vil krype litt oppover. Jeg vet bare ikke hvor jeg ellers kan plassere den akkurat nå, så da ble det slik.
Så er det tid for selve listen. Jeg har sikkert glemt en essensiell plate eller to, og alle som ser denne listen vil helt sikkert savne opptil flere favoritter og synes jeg er en dust som ikke har dem med. Det får bare være. Dette er min liste, og jeg synes den er jævlig bra. Her er 100 plater jeg ikke vil være foruten. Spilleliste med utdrag fra samtlige plater ligger nederst. God fornøyelse!
Sjekk også: De 200 beste låtene fra 2010-tallet